Foto: Eva Axberg

Konfirmation

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

VILL DU PRATA OM LIVETS STORA FRÅGOR?

Konfirmationen är en bekräftelse av dopet, men handlar också om att dela tankar om döden, livets mening, Gud och hur vi ska leva tillsammans. Under konfirmandtiden får vi chansen att prata, diskutera, att vara med om spännande övningar samt film och läger, för att nämna några.

Oavsett om du tror på Gud eller inte är du välkommen att pröva på att vara konfirmand - du väljer sedan om du vill konfirmeras eller inte. Du behöver inte heller vara döpt för att bli konfirmand, men du måste vara döpt för att konfirmeras. Är du inte döpt kan vi ordna detta under konfirmationstiden.

Två ungdomar jämför sina skostorlekar på ett bord.

Vill du bli konfirmand hos oss?

Att vara konfirmand i Svenska kyrkan är en möjlighet att göra ett djupdyk i livet självt.

Förälder till konfirmand?

Grattis! Här är lite tips och råd till dig som har ett barn som ska bli eller är konfirmand:

• Konfirmationen är ett ypperligt tillfälle för din ungdom att få prata om livet, uppmuntra det!
  • Prioritera konfirmationen. Vi planerar utifrån att hela gruppen är på träffarna och de tillfällen när vi ses!
  • Fråga! Både ungdom och ledare!
  • Nyfiken på vad vi går igenom? Vi berättar gärna!
  • Följ gärna med på gudstjänster! Möjligen kan du sitta på en annan bänk men din ungdoms konfirmationstid kan också vara ett tillfälle för dig!
  • Om din ungdom är sjuk eller inte kan vid något tillfälle vill vi gärna att ni hör av er!
  • Vi tycker det är minst lika kul att ha kontakt med er föräldrar som det är med era ungdomar!
  • Peppa gärna till att delta i vår övriga verksamheter. Konfirmandledare, ungdomsgrupper, körer med mera. Vi älskar att öppna upp forum för prat, skratt, aktivitet. En kyrka mitt i livet!

Andra saker som du kanske funderar över

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.