Ung resurs – ett praktikår i Svenska kyrkan

Letar du efter en meningsfull sysselsättning efter gymnasiet? Praktikåret Ung resurs är en möjlighet för unga vuxna mellan 18 och 25 år över hela Sverige att göra en insats för medmänniskor inom Svenska kyrkan och dela en församlings tro och liv.

Kanske har du tankar på att utbilda dig till ett yrke inom Svenska kyrkan? Eller vill du göra något meningsfullt medan du funderar över vad du egentligen är intresserad av?

Som praktikant i Ung resurs får du ta del av en församlings liv och verksamhet samt upptäcka mer om kristen tro. Praktiken är en fulltidssysselsättning, 40 timmar per vecka och kan ske över hela Sverige, eller i din egen hemförsamling.

Det är även en möjlighet för församlingen att få en praktikant. En ung person med nya idéer bidrar med nya perspektiv och berika församlingsarbetet.

Under praktikåret blir du praktikant i en församling och du får en handledare som stöttar dig. Det betyder att du inte ersätter ordinarie personal. Praktikperioden pågår under ett läsår, från augusti till juni.

En ung tjej sitter utomhus och skrattar. En kille står bakom henne och viker sig av skratt.

Bli praktikant

Dina uppgifter som praktikant kan variera beroende på dina förmågor och behoven på praktikplatsen. Under året får du flera tillfällen för utbildning och församlingen erbjuder dig boende och ersättning.

Ta emot en praktikant

Praktikåret är nödvändigt för kyrkan. Det får ungdomar att stanna kvar som medlemmar, uppmuntrar dem att göra en ideell insats, bli eller fortsätta vara förtroendevalda samt rekryterar unga till yrken i Svenska kyrkan.

Om Ung resurs

Diakonala året, Volontäråret, Ung resurs… Kärt barn har många namn. Sedan 1968 har verksamheten funnits i Svenska kyrkan i varierande former och under olika namn. Över 3 000 unga har hittills gjort en insats i Svenska kyrkan.

Ett kyrktak med ett litet kors mot en blå och molnig himmel.

Informationsmaterial Ung resurs

Vill du berätta om Ung resurs för andra eller bara få lite mer bakgrundsinformation själv? Här kan du ladda ner material för marknadsföring eller för att förstå mer om året. Här finns även avtal, blanketter och handböcker.

Läs mer om Ung resurs

Ung man med mörk tröja och glasögon hjälper en präst med kläderna inför gudstjänst.

"Kul att få se olika delar av verksamheten!"

Gabriel Gustafsson ville ta de första stegen in i vuxenvärlden genom att testa på att jobba inom Svenska kyrkan. Genom Ung resurs fick han kontakt med församlingen i Sala. – Jag trivs väldigt bra och det är kul att få se olika delar av verksamheten, säger han.

Ung resurs fanns - då ordnade vi jobb!

Utan lediga tjänster blev Ung resurs lösningen för Rådmansö och Frötuna församlingar i Roslagens östra pastorat att välkomna unga aspiranter. – Det är en vinst att ha en resurs här i församlingen, på alla sätt, säger församlingspedagog Clas Elgbro.

Från Hudiksvall till Göteborg för ungresurs

– Det har varit otroligt lärorikt. Både att flytta till Göteborg och att vara i församling. Det är mycket som jag kommer ta med mig från det här året och det är väldigt kul att se att kyrkan gör så mycket. Det blir lite annorlunda när man ser det på nära håll och att få vara en del av det är väldigt stimulerande.

Församlingsröster om Ung resurs

De församlingar som har erfarenhet av ung resurs menar att praktikanterna bidrar med mycket nytänkande och nyfikenhet. Flera av de som börjat som praktikanter går sedan vidare till att arbeta i Svenska kyrkan, som anställda eller ideella.