Här hittar du Sjukhuskyrkan, rum för stillhet och moské

KAPELL, expedition och samtalsrum

Kapell, expedition och samtalsrum ligger på Blå stråket 5 i huvudbyggnadens entréplan. Gå rakt fram från huvudentrén, efter 75 meter finns vi runt hörnet till höger. Expeditionen är öppen vardagar kl 9-11.
Vi finns där även andra tider på dagen.

Kapellet är öppet från morgon till kväll. Där kan du få en stund i lugn och ro, och möjlighet att hämta andan. Kanske vill du tända ett ljus, skriva något i skrivboken eller lägga en bönelapp i skålen på altaret. Dessa böneämnen ber vi för vid närmaste andaktstillfälle.

Välkommen till
Andakt vardagar  12.45 – 13.00
Nattvard tisdagar  15.00 – 15.30

Utanför kapellet finns ett litet läsrum med tidningar. Böcker, ikoner och vykort finns att köpa. Välkommen att knacka på expeditionsdörren eller lämna ett meddelande i våra “brevlådor”.

Rum för stillhet

Rum för stillhet på Bruna stråket 5 har inga religiösa symboler och är avsett för alla livsåskådningar. Här finns plats för stillhet, bön eller bara sitta ner en stund. I skrivboken kan du skriva ner dina tankar. Rum för stillhet är alltid öppet.

Dag Hammarsköld skriver: "Vi har alla inom oss ett centrum av stillhet, omgivet av tystnad".

Välkommen till stilla stund med Sjukhuskyrkan onsdagar kl. 11.30 – 11.50.

Moské

Moskén ligger på Blå stråket 5 i huvudbyggnadens entréplan. Gå rakt fram från huvudentrén, efter 75 meter finns moskén runt hörnet till vänster.

För dig som är patient

Att drabbas av sjukdom kan väcka många tankar och känslor. Då kan det vara gott att få samtala med någon som är van att lyssna.

För dig som är närstående

Att stå bredvid någon som är sjuk, utan att kunna göra så mycket, kan vara svårt på olika sätt. En utomstående samtalskontakt kan ge stöd och avlastning.

För dig som är personal

Hos Sjukhuskyrkan är sjukhusets personal välkomna att samtala om det som rör livet, både privat och i arbetet.