Ceremoniplatsen

Ceremoniplatsen kan bokas maj - september

Utomhusplats för ceremonier, det vill säga begravningsceremoni, vigsel, dop/namngivningsceremoni eller motsvarande.

Ceremoniplatsen bokas genom Gävle pastorats bokningsenhet. Platsen går att boka endast under perioden maj till och med september.

Begravningsceremonier
Begravningsceremonier kan bokas helgfri onsdag-fredag 11.00 eller 14.00.

Det Eviga Livets kapell dubbelbokas alltid med Ceremoniplatsen när det gäller begravningsceremonier, för att säkra upp med alternativ plats vid dåligt väder. Senast 8.30 aktuell dag ska krematoriet kontaktas om beställaren önskar flytta begravningsceremonin från Ceremoniplatsen till Det Eviga Livets kapell på grund av väderleken.

Väljer anhöriga/begravningsbyrån trots regn/fukt att hålla begravningsceremonin på Ceremoniplatsen kan kyrkogårdsenheten neka användandet av ljudanläggning med hänvisning till el-säkerheten.

Bröllop/dop/namngivning
Bröllop/dop/namngivning eller liknande – max en ceremoni per dag.

Ceremoni bokas enligt tider som överensstämmer med Gävle pastorats fastställda tider för kyrkliga handlingar under helger. Beställaren har tillgång till platsen två timmar före och två timmar efter bokad tid under aktuell dag. Sammanlagt fyra timmar. Vilket i praktiken innebär att endast en ceremoni är bokningsbar per dag.

Ceremoniplatsen är bekostad av begravningsavgiften som täcker endast kostnader förknippade med begravningsverksamhet, det gör att en mindre avgift tas ut när platsen används för andra slags ceremonier än begravningsceremonier.

Praktisk information
Ljudanläggning- enklare ljudanläggning med aux-ingång för uppspelning från telefon eller dylikt

El-piano.

Plats för upp till 120 sittande gäster, möbleringen anpassas efter föranmält antal gäster.

Tak – platsen täcks vid ceremonitillfällen med en segelduk för att skydda mot sol, som regn.

Toalett - finns i anslutning till platsen.

Parkering - finns bortanför ceremoniplatsen

Handikapparkering – 4 platser finns precis intill ceremoniplatsen

Observera att platsen är avsedd endast för ceremonier vilket innebär att det inte är möjligt att arrangera efterföljande minnesstund på platsen.