Ceremoniplatsen

Ceremonilokaler/krematoriet

En begravning kan gå till på lite olika sätt. I Svenska kyrkans ordning, borgerliga begravningar eller begravning i andra religionsordningar.

I begravningsavgiften ingår lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler. I Gävle används för det ändamålet begravningskapellen i Skogsljus kapellkrematorium. I kapellen hålls såväl begravningar i Svenska kyrkans ordning som borgerliga begravningar och begravningar i andra religionsordningar.

Bokning av begravningsceremoni gör oftast genom en begravningsbyrå. För att boka en begravningsceremoni  i någon av våra lokaler vänder man sig till bokningsenheten på 026 -17 04 70.

Jordbegravningen eller kremeringsbegravning.

Idag är kremering det vanligaste begravningsskicket i Sverige. Men det är något som måste bestämmas av var och en, det finns inga rätt eller fel. De allra flesta väljer att ha en begravningsceremoni med kista varefter kistan antingen jordbegravs eller kremeras.

För gravsättning finns sedan ett flertal olika alternativ.

Det Eviga livets kapell/Uppståndelsens kapell

Inbäddade i tallskogen intill Skogskyrkogården finner du Gävles två trosneutrala kapell. De erbjuder enligt arkitekternas grundidé en atmosfär präglad av skogens frid.

Krematorium

Gävle krematorium har funnits sedan 1960 och är placerat i källarplanet i anslutning till begravningskapellen i Skogsljus.

Kontakt, information, lagar och regler

Stor eller liten fråga kring gravar, gravskötsel, begravningsceremonier, kapell etc. Kontakta oss gärna.

Ceremoniplatsen

Ceremoniplatsen kan bokas maj - september