Foto: Pixabay

Spotify-uppspelningar upphör i församlingen

Spotify har beslutat att lägga ner sin musiktjänst för företag ”Spotify Business” från och med den 31 Mars 2019.

- Kan man använda ett vanlig Spotifykonto för att spela musik i Kyrkan?
 NEJ! Detta avtal gäller endast privatpersoner.
Privata Spotify får inte användas för att framföra en låt eller sång i offentlig miljö utan får bara användas för "hemmabruk" för vänner. När det gäller hur många vänner som räknas så är det så många som ryms vid en dukning i hemmiljö, cirka 8-10 personer.

- Hur gör man då man vill ha inspelad musik i fortsättningen?
Den som vill ha inspelad musik vid dop, bröllop och begravning kan till exempel göra på något av följande sätt:

• CD-skiva - Det är tillåtet för en privatperson att ta med sig en CD skiva för att spela upp en låt eller sång. CD-skivan måste vara i original, och får alltså inte vara en CD någon bränt själv.
Detta beror på att det lagliga stöd som finns för att bränna en CD för privat bruk inte sträcker sig till att spela upp musik ur den CD:n i gudstjänst eller kyrklig handling. De ”ljudkällor” som kyrkan lagligen får använda vid gudstjänst och kyrklig handling måste vara ”original” och utgivna med upphovspersonernas samtycke. En bränd CD-skiva är inte original utgiven med samtycke.

• Nedladdad låt från till exempel iTunes, betalas ej av församlingen då avtal inte går att få med mellan Svenska kyrkan och iTunes.

Försäkra dig i god tid att det som ska spelas upp CD, verkligen fungerar i den anläggning som finns i lokalen som är bokad.

I och med detta vill vi slå ett extra slag för att använda er av församlingens musiker/organist i samband med vigsel, dop och begravning.
Levande musik är alltid trevligare!