En stenfigur av en ängel och ett klot med texten Saknar dig dekorerar en grav.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Vårstädning på kyrkogårdarna

Nu är det dags för vårstädning på våra kyrkogårdar!

För dig som gravrättsinnehavare är det också tid att möta våren och sommaren.

• Vi ber er att ta bort era lyktor för att underlätta skötseln vid grästrimning. Vinterns granris och ljung ska tas bort.
  • Gräsklippningssaxar har hängts ut vid skötselplatserna, säg till oss om ni saknar krattor, spadar, kannor och saxar. Tyvärr följer de allt för ofta med besökare bort från kyrkogården.
  • Behöver din sten tvättas? Ni kan under arbetstid låna borstar och hinkar av oss.
    Vi kan också mot betalning göra jobbet åt er. Beställ via e-post frustuna.kyrkogard@svenskakyrkan.se eller ring vx. 0158-22100.
  • Har du inte beställt skötsel av oss ligger har du själv ansvaret för att klippa gräset och sköta rabatten närmast gravstenen.
  • För dig som besöker våra minneslundar och askgravlundar vill vi påminna om att endast snittblommor och ljus (ej marschaller) får pryda lundarna.

Kyrkogårdspersonalen har endast ansvar att städa gravar med skötselavtal. Men vi tar också bort ex. grandekorationer som ligger gräsmattorna.

Vi uppskattar lite extra att ni sopsorterar väl och använder plantor som är hållbart framtagna!

Vattnet på Torsåkers och Kattnäs kyrkogårdar sätts på  26/3 medan Frustuna kyrkogårds vatten sätts på först efter påskhelgen.

Under vecka 16-17 planteras penséer på de gravar som beställt det av församlingen.