Därför är Altuna och Frösthults kyrkor stängda just nu

Nyhet

Sommaren 2023 upptäcktes tyvärr hussvamp i Altuna kyrka, något som nu åtgärdas med en grundlig sanering. Medan den pågår är kyrkan stängd. Frösthults kyrka blev inte godkänd vid en elbesiktning, varför även den måste hållas stängd tills kyrkan är i elsäkert skick.

Altuna kyrka drabbad av hussvamp

Sommaren 2023 upptäcktes tyvärr hussvamp i Altuna kyrka. Hussvamp kan bli förödande för en byggnad eftersom den försvagar träet. Dessutom kan hussvamp orsaka allergiska besvär hos människor, genom de luftburna sporer som den sprider.

Därför har en grundlig sanering av kyrkan inletts, där allt angripet (och omkringliggande) byggnadsmaterial ska tas bort och fukten torkas ut.

Ungefär samtidigt upptäcktes även att kyrkans tak läckte. Detta kommer åtgärdas under våren 2024.

Detta gör att kyrkan för tillfället måste hållas stängd.

Elen inte godkänd i Frösthults kyrka

Frösthults kyrka är för närvarande stängd för besökare. Anledningen är att byggnaden vid en elbesiktning inte godkändes. Enköpings pastorat har ansvar för att alla våra kyrkor är säkra för besökare samt att utrustningen går att använda. Därför kan vi inte hålla kyrkan öppen förrän detta har åtgärdats och kyrkan är i elsäkert skick.

Vi väntar på utredning och kostnadsförslag innan beslut kan fattas om när renoveringarna kan genomföras så datum för beräknad återöppning är inte fastställt ännu.

Om Enköpings pastorat

Enköpings pastorat finns på många ställen och i olika former. Vi har verksamheter för barn, unga och vuxna. I pastoratet finns 26 kyrkor och många andra lokaler med gudstjänst och musikliv.

Kyrkor och lokaler i Enköpings pastorat

Inom pastoratet finns totalt tjugosex kyrkor. Byggperioden spänner över en 800-årsperiod, där de äldsta kyrkorna byggdes redan på 1100-talet.