Vigsel

Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra inför Gud! Ni får som brudpar Guds välsignelse över ert äktenskap och detta blir också juridiskt registrerat.

Brudkrona
I Köla kyrka finns en brudkrona att låna. Foto: Lena Sjöberg

I nöd och lust – Vigsel

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Svenska kyrkan välkomnar par av samma kön och samma vigselordning används oavsett kön.

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från
Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

INNAN vigseln HAR NI ETT VIGSELSAMTAL MED PRÄSTEN

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för vigseltalet till er.

Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan. Då går ni igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.

Frågor och svar om vigsel

Var bokar jag?

Vigsel bokas på pastorsexpeditionen 0571-320 03

Vad kostar det att gifta sig?

För den som är medlem i Svenska kyrkan kostar det inget att gifta sig.
Här kan du ansöka om medlemsskap
Tänk på att du som har flyttat till Sverige från ett annat land inte automatiskt blir medlem i Svenska kyrkan. Det gäller även inflyttade från de nordiska länderna.
I Svenska församlingar utomlands kostar det oftast att viga sig. Läs mer om att gifta sig utomlands.

Kan vigseln vara på ett annat språk än svenska?

Om svenska inte är det självklara språket för er vigsel, kan ni välja ett annat språk. Men det finns ett inslag i vigseln som kallas ”tillkännagivandet”. Det kan jämställas med när en myndighet eller en domstol fattar ett beslut. Enligt lagen ska sådana beslut alltid uttalas på svenska, även om de kan kompletteras med ett uttalande också på ett annat språk.

Kan man få en kyrklig välsignelse om man redan har gift sig borgerligt?

Om ni redan har vigts borgerligt eller i en annan kyrka, kanske i ett annat land, kan ni få en kyrklig välsignelse. Ceremonin är väldigt lik vigselgudstjänsten, men den har ingen betydelse i lagens mening.

Musiken vid vigselgudstjänten

Med musikens hjälp kan man sätta en personlig prägel på vigselgudstjänsten.
Våra kyrkomusiker hjälper gärna till med valet av musik och utformningen av gudstjänsten!
Musik inleder och avslutar vanligtvis gudstjänsten. Oftast går brudparet också in och ut ur kyrkan till musiken. Det går alltid bra att få ett samtal med musikern och i allmänhet går det också att träffas för att ”provlyssna” till olika musikalternativ. Det går också att besöka kyrkomusik.se där ett stort antal förslag på in- och utgångsmusik finns.
Det finns möjlighet att berika vigselgudstjänsten med både solosång och instrumentalmusik. Det kan dock medföra extra kostnader.

Om du inte vill ha livemusik framförd av kyrkans egna eller andra musiker, utan inspelad musik är det reglerat av lagar. Du kan läsa mer om det på sidan Digitala musiktjänster

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till för allas trevnad.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Prata om vigseln med barn

Filmen "Vigsel i kyrkan" (cirka 1 minut) berättar hur det går till att gifta sig i kyrkan. Den passar bra att titta på tillsammans med nyfikna barn.