Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Vigsel - Bröllop - Välsignelse

Ni har funnit varandra. Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra!

Att gifta sig – att säga Ja till kärleken

Varje år svarar ungefär 22 000 brudpar ja på prästens frågor. Sedan avger de sina löften, där de uttrycker viljan att älska varandra i nöd och lust.

Inför Gud och i denna församlings närvaro frågar jag dig…

Det är vad en kyrklig vigsel handlar om: Att frivilligt gå in i en livslång gemenskap. Att lova varandra att göra allt för att den ska hålla. Och sist men inte minst: Att få ta emot Guds välsignelse över sitt äktenskap.

En kyrklig vigsel är mer än ett juridiskt avtal. Den är en stund av helighet. Paret ger varandra ett löfte inför Gud, och ber om beskydd och styrka. Gud i sin tur lovar att för alltid vara med i relationen för att hjälpa och ge kraft. Och nog behövs det både hjälp och krafttillskott ibland, när lyckoruset blir vardagsbrus. Det kan nog de flesta som varit gifta ett tag bekräfta.

Klicka på länkarna för att se filmer på teckenspråk Om vigsel i Svenska kyrkan och Att gifta sig utomlands.

Kärleken bär

Bibeln säger att "Gud är kärlek". Guds kärlek är Bibelns starkaste tema. Den djupa kärleken som bär allt och uthärdar allt. Du behöver inte vara troende för att hålla med om att kärleken till en annan människa känns som att snudda vid något himmelskt. Rent av gudomligt. I ett kyrkligt bröllop är detta kärnan, att räkna med Guds närvaro och delaktighet i ett gemensamt liv.

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

BOKA TID OCH PLATS FÖR BRÖLLOP

Telefon 0653-150 50 (helgfria vardagar 10-12 och 13-14.30)
E-post dellenbygdens.pastorat@svenskakyrkan.se

Besökstid 10-12 och 13-14.30 (helgfria vardagar)