Näckros på vatten
Foto: Gustaf Hellsing / Ikon

Stöd i sorgen

Sorg är något alla människor någon gång får uppleva och det är inte alltid lätt att hantera på egen hand. Svenska kyrkan erbjuder olika former av stöd till dig som har sorg och kan också ge råd till dig som själv vill stötta en närstående som sörjer.

Mer information hittar du via länkarna här nedanför.
(Några av länkarna öppnas i nytt fönster.)

Stöd i Daga församling

Ibland är det skönt att träffa någon att prata med. Här kan du läsa om hur du gör om du vill boka in ett samtal.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Ett barn sitter i en gunga med händerna för ansiktet.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.