Dop

Vill du bli döpt eller låta döpa ditt barn?

I Svenska kyrkan döps barn, ungdomar och vuxna. Det finns ingen åldersgräns för dopet. När vi döps blir vi medlemmar i Svenska kyrkan och del av en stor gemenskap, den världsvida kyrkan. I Daga församling kan man bli döpt i någon av församlingens fyra kyrkor och det går bra att låna församlingshem utan kostnad för dopkaffe (se nedan). Dopet kan ske i en dopgudstjänst på lördagar, som en del i söndagens ordinarie gudstjänst, eller efter söndagens gudstjänst. Dop kan också ske i hemmet eller på annan plats.

Samtal med präst inför dopet
Prästen kontaktar dopfamiljen i god tid innan dopet. Det går också bra att höra av sig till prästen om det är något man undrar över innan ni ses. Kontaktuppgifter finns på den bokningsbekräftelse som skickas till dopfamiljen efter bokning. Under dopsamtalet får ni tid att samtala om dopet och hur det går till, tala om vem eller vilka som ska bli fadder/gudförälder, välja psalmer mm.
Här kan du lyssna på doppsalmer.

Dopljuset
När vi döps får vi ett dopljus, det påminner om Jesus som sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus” (Johannes 8:12). Jesus sade också att vi är ”världens ljus” (Matteus 5:14). Vi får sprida ljus och värme till varandra.

Dopklänning för barn
Dopklänningen symboliserar att vi får växa i vår tro - hela livet. Vill du låna en dopklänning så har Daga församling en dopklänning man kan låna utan kostnad. Meddela om du önskar låna dopklänning när du bokar tid för dop. Det går också bra att döpas i vanliga kläder.

Konfirmander och vuxendop
Det är vanligt att ungdomar döps under konfirmationstiden. Även vuxna och äldre vill låta döpa sig. Beroende på vad du tidigare känner till om kristen tro kan du, enskilt eller i en mindre grupp, genomgå en dopundervisning som förberedelse till dopet.

Dopkaffe
Om man vill bjuda på kaffe eller annan förtäring efter dopet går det bra att låna något av våra församlingshem.

För att boka dop och församlingshem, kontakta församlingsexpeditionen.

Bildspel:
Dop av Lykke i Gryts kyrka 2020-02-15

Björnlunda församlingshem

Våra kyrkor och församlingshem

Här hittar du information om våra kyrkor och församlingshem.

Mer om dopet

Här kan du läsa mer om vad dopet innebär, hur ett dop går till och vad en fadder är.