Foto: Gustaf Hellsing / Ikon

Begravning

När en närstående dör är det viktigt att få ta ett sista farväl.

Det är viktigt att ta farväl. Begravningsgudstjänsten hjälper oss att ta avsked och ger utrymme för de känslor vi bär på inför livets möte med döden. I gudstjänsten lyser prästen frid över den avlidne och överlåter henne i Guds gemenskap.

Begravningsgudstjänsten leds av en präst och församlingens musiker spelar orgelmusik. Efter gudstjänsten kan gemenskapen fortsätta i en minnesstund där vi minns den avlidne i en stunds samvaro.

Tacksägelse i kyrkan
Efter dödsfallet sker tacksägelse i samband med söndagens gudstjänst för den som varit medlem av Svenska kyrkan. Då läses den avlidnes namn upp i förbönen och ett ljus tänds och sätts på altaret som en del av gudstjänsten. Församlingen samlas i en kort bön för de sörjande och kyrkans klockor ringer. Du som anhörig får meddelande om när tacksägelsen äger rum.

Att boka begravning
Bokning av begravningsgudstjänst görs oftast genom en begravningsbyrå, men närmast anhöriga är också välkomna att höra av sig till församlingsexpeditionen (se nedan). Begravningsdagar är torsdagar och fredagar.

Begravningssamtal
Så snart begravningsgudstjänsten är inbokad hör någon av församlingens präster av sig för att bestämma tid för ett begravningssamtal. Ofta gör prästen hembesök, men samtalet kan också äga rum i Kyrkans hus, Björnlunda.

Under begravningssamtalet finns möjlighet att prata igenom vad som hänt och berätta om den döde. Man planerar psalmer och musik. Vi följer Svenska kyrkans ordning för begravningsgudstjänst som ger möjligheter för personlig utformning.

Bårtäcke
Daga församling har ett vackert bårtäcke som kan användas vid begravningsgudstjänst och går att låna utan kostnad om man föredrar detta framför kistdekoration.

Borgerlig begravning
Församlingshemmen i Björnlunda och Gryt eller Gåsinge tingshus kan användas för borgerlig begravning.

Minnesstund i församlingshem
Det är möjligt att låna något av våra församlingshem för en stunds samvaro efter begravningsgudstjänsten. I köket går att förbereda något att äta och dricka. Det kostar inget att låna församlingshem i samband med begravning. Församlingshem bokas samtidigt som begravningsgudstjänst.

Församlingsexpeditionen

Daga församling
Besöksadress:
Ekvägen 6
646 50 Björnlunda
Telefon: 0158-200 23
daga.forsamling@svenskakyrkan.se

Öppettider: Måndag-torsdag kl. 09.00-12.00

Björnlunda församlingshem

Våra kyrkor och församlingshem

Här hittar du information om våra kyrkor och församlingshem.

Näckros på vatten

Stöd i sorgen

Här kan du läsa om vilket stöd vi kan erbjuda vid sorg och om hur du kan vara ett stöd för andra som sörjer.