Foto: Clas Gustafsson

Kyrkogårdsförvaltningen

Våra kyrkogårdar
Daga församling har fyra kyrkogårdar, alla placerade intill respektive kyrka. När du besöker en av våra kyrkogårdar vill vi att du ska känna att det är en vilsam och vacker plats. En plats för stillhet och minnen.
Vid Björnlunda, Dillnäs och Gryt finns kist- och urngravplatser samt minneslund och vid Gåsinge finns kist- och urngravplatser samt askgravlund.

Minneslund och askgravlund
Gravsättning i minneslund ombesörjes av kyrkogårdsförvaltningen, utan anhörigas närvaro. Askan sprids inte i minneslunden, utan jordas.
Vid gravsättning i askgravlund är anhöriga välkomna att vara med. Askan ligger då i en urna av nedbrytbart material.

Både minneslund och askgravlund är omsorgsfullt utformade för att skapa en lugn och rofylld miljö. Man får ingen grav att gå till – men en plats att komma till.
Det finns bänkar för den som vill sitta ned och minnas.

För snittblommor/lösa blommor och ljus/gravljus finns en särskild plats.
Observera att det inte är tillåtet med annan utsmyckning. Undantag under allhelgonahelgen, då finns möjlighet att även lägga en krans, på anvisad plats.
Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för skötseln.

Sprida aska
För att sprida aska efter den avlidne på annan plats än begravningsplats måste man ha tillstånd från länsstyrelsen.

Kist- och urngravplats
Den här formen av gravplats är en enskild grav i vilken kistan eller urnan sätts ner och man har möjlighet att ha en gravsten eller annan gravanordning (s.k. gravvård) och att plantera växter. Uppsättande av gravvård ska alltid föregås av en godkänd ansökan till kyrkogårdsförvaltningen.
För en kist- eller urngravplats upplåts en gravrätt.

Gravrätt
När de anhöriga valt en gravplats, ska de bland sig utse en eller flera personer som ansvarar för graven. Den eller de gravrättsinnehavarna bestämmer vem/vilka som får gravsättas i graven och ansvarar för dess skötsel.
Klicka på länken här nedanför för att läsa mer om gravrätt.

Församlingsexpeditionen

Daga församling
Besöksadress:
Ekvägen 6
646 50 Björnlunda
daga.forsamling@svenskakyrkan.se

Öppettider: Måndag-torsdag kl. 09.00-12.00

Begravningsombud

Länsstyrelsen förordnar ett ombud som ska granska hur begravningsverksamhetens huvudman, Svenska kyrkan, utför sitt uppdrag.

Gnesta kommuns begravningsombud heter Bruno Jervfors och ansvarar för Daga och Frustuna församlingar, samt för de som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

Kontaktuppgifter till begravningsombudet:
Dan Glimne
Tfn: 070-815 24 28
E-post: dan.glimne@mhmail.se

Rosor och granris med snö på

Gravrätt

Här kan du läsa mer om hur gravrätten fungerar.

Kyrkogårdsförvaltning

Läs mer om vår kyrkogårdsförvaltning.