Foto: Magnus Aronson/Ikon

Konfirmation

Välkommen med!

Konfirmandåret i Byarums pastorat!

(Bondstorp, Byarum, Hok, Svenarum och Vaggeryd)

Du är välkommen att vara med i konfirmandundervisningen i Svenska kyrkan. Vi vill erbjuda dig som är nyfiken på livet och vill veta mer om tro och livet i kyrkan att anmäla dig till konfirmation i Byarums pastorat.

Varför ska just Du konfirmeras?

Ta chansen att bättre lära känna Gud, dig själv och dina kompisar. Dessutom får Du skratta, sjunga, leka, be och resa.

Du behöver inte vara döpt för att delta. Konfirmation betyder att bekräfta sitt dop så om du vill konfirmera dig, döps du någon gång innan konfirmationsgudstjänsten.

Vad gör man egentligen under konfirmationstiden?

Konfirmandtiden handlar om dig och ditt liv, och tillsammans med de andra konfirmanderna får du fundera på vad du tänker och tror om livets små och stora frågor.

Vi erbjuder konfirmander 2024 - 2025 två alternativ.

Veckokonfa: Vi träffas varje torsdag kl.14.30 - 16.00. Vi börjar med drop-in-mellis, andakt och sedan arbetar vi med dagens pass/tema.

Helgkonfa: Vi kommer träffas på utvalda helger och tider där vi firar gudstjänst/andakt, äter och jobbar med olika pass och teman.

Vi går i kyrkan tillsammans och vid några gudstjänster är konfirmanderna med och hjälper till.

Vi åker också på utflykter, på läger och en resa. Vi leker, sjunger, diskuterar och provar livet i kyrkan tillsammans.

Kostar det nåt?

- Nej, det är gratis!

Det bästa med konfirmationen? Tidigare konfirmander tipsar:

- Gemenskap, nya vänskaper, utflykter, läger, samtalsstunder m.m.

Vad pratar vi om?:

Kärlek! Vänskap! Svek! Förlåtelse! Gud! Jesus! Tro!  Liv och död! Och vad är egentligen meningen med livet? De flesta som konfirmerats är helt överens om att det bästa med konfirmandtiden var att få nya vänner för livet och få möjlighet att prata om det som verkligen betyder något.

Klart du ska bli konfirmand!!!

Ansökan öppnar 15 april

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Trivselpolicy för barn- och ungdomsarbetet i Byarums pastorat

Denna policy vill göra klart att alla barn, ungdomar och ledare har ett ansvar för att alla ska trivas, känna sig trygga och få en möjlighet att växa som människor. Den gäller vid alla våra samlingar, resor och läger.

Följande ansvar gäller:

• Du respekterar din kropp och hälsa samt är solidarisk med våra medmänniskor. Det innebär att du är drogfri. Om Du är över 18 år och brukar tobak måste det skötas diskret, dessutom hanterar Du fimpar miljövänligt.
  • Du behandlar andra med respekt och omtanke. Så som Du vill att andra ska vara mot dig, så behandlar Du andra. Både i IRL, på nätet och via SMS/MMS.
  • Du tar av det som erbjuds. Allt annat får Du låta vara. Dessutom är Du rädd om andras saker.

I och med att Du är med och deltar i pastoratets verksamhet ser vi det som självklart att Du följer policyn.

Brott mot policyn kan få konsekvenser som t.ex. kontakt med föräldrar/vårdnadshavare och är vi på resa/läger kan det innebära att Du får återvända hem vilket då bekostas av Dig själv.