Tobias Helldin - Låt isen vara kvar

Tobias Helldins musik på Spotify blir till pengar för Act

Nyhet Publicerad Ändrad

Tobias Helldin är musiker i norra Botkyrka. Nu finns två av hans skivor tillgängliga på de stora streamingtjänsterna. Alla intäkter från spelningarna skänks till Act Svenska kyrkan.

Till vardags arbetar Tobias Helldin i norra distriktet i Botkyrka. Under sina 20 år som kyrkomusiker har han komponerat musik till mässor och konserter. Vid två tillfällen har Tobias musik blivit till CD-skivor till stöd för Act Svenska kyrkans arbete.

Nu finns båda skivorna tillgängliga på Spotify, Apple music och Youtube music. Du hittar dem där genom att söka på Tobias Helldin.

Musiken rör sig i gränslandet mellan visa, jazz och folkmusik.

Tobias Helldin om sina skivor.

– Musiken rör sig i gränslandet mellan visa, jazz och folkmusik. En av skivorna innehåller psalmerna 207, 231 och 297. Det är mina tre absoluta favoritpsalmer, berättar Tobias.

Miljömusikal

Tobias andra skiva heter Låt isen vara kvar! Skivans namn och titelspår kom till utifrån en miljömusikal som han gjorde tillsammans med en skola.

– Barns tankar och fantasi var min största inspirationskälla. Låt isen vara kvar är en protest mot våra klimatförändringar i samma anda som Greta Thunbergs ”Fridays for future”-rörelse, säger Tobias Helldin.

Skänker alla intäkter till Act Svenska kyrkan

Act är Svenska kyrkans organisation för internationellt arbete och hjälpinsatser vid katastrofer. Organisationen arbetar långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

– Botkyrka församling har stått för kostnaden att publicera musiken och vi kommer att skänka alla intäkter från spelningarna till Act Svenska kyrkan, berättar Tobias.

Säljs även som CD-skivor

Tobias Helldins musik går även att köpa som fysiska CD-skivor. De kan beställas genom att skicka e-post till tobias.helldin@svenskakyrkan.se. En CD kostar 100 kr och 2 st kostar 150 kr. Även de pengarna går oavkortat till Act Svenska kyrkan.