Vänstern i kyrkan

Camilla Carlberg, gruppledare

I en tid med allt djupare klyftor är Kyrkan en av de få platser där människor från olika samhällsskikt möts i livets olika skeden. Därför måste Svenska Kyrkan fortsätta vara en öppen demokratisk folkkyrka där människor, oavsett kön, sexuell läggning, ursprung eller samhällsstatus, ska känna sig hemma. ViSK vill att församlingen är tydlig i frågor om asylrätt, en generös flyktingpolitik och tar ställning mot växande rasism och segregation. Att bidra till att nå livsviktiga klimatmål ser vi som en självklarhet. VISKs ambition är att kristendomens kärleksbudskap ska genomsyra också den verksamhet som Boo församling bedriver utanför kyrksalen i form av diakoni, kultur-, barn- och ungdomsverksamheter samt stöd för människor i utsatta situationer.

Min viktigaste fråga: I ett samhälle som slits isär behövs kyrkans solidaritet och gemenskap.

www.facebook.com/ViSKNackaBooSaltsjobaden