Till kyrkan kan du komma med din sorg

De flesta bördor lättar när man får prata med någon som lyssnar och kanske dela sin sorg med andra i liknande situation. I kyrkan finns människor som kan stötta dig en bit på vägen genom sorgen.

Kyrkan har lång erfarenhet avatt möta människor i sorg.
- Att förlora en person vid dödsfall kan vara svårt. Förlusten är oåterkallelig och kan ge en känsla av overklighet. Grundförutsättningen i tillvaron kan upplevas som borta för alltid och tilltron till livet kännas hotad, liksom meningen med livet och framtiden vi hoppades på. Det som tidigare gav balans och harmoni finns inte kvar. Genom våra olika sorgestöd kan vi tillsammans hitta strategier och verktyg att leva vidare i den nya livssituationen, säger Karin Gustafsson, diakon i Boo församling.

Jag är otroligt tacksam mot kyrkan som öppnar och tar hand om oss när vi är som sårbarast. En del kanske drar sig för att det är kyrkan som står som värd men är det något ni kan inom kyrkan kan så är det att förstå sorg.

Deltagare i en sorgestödsgrupp

Till kyrkan kan man komma både för enskilda sorgesamtal med präster och diakoner samt till sorgestödsgrupper. I samtalet får man hjälp att sätta ord på sina tankar,känslor och förstå sina reaktioner. Det finns inget lätt eller rätt sätt att sörja och heller inget sätt att bota sorgen men kyrkan kan erbjuda stöd som kan lindra. En hjälp att komma vidare, säger Pia Guillard, diakon – Våra sorgestödsgrupper finns för både barn, unga och vuxna där man kan dela erfarenhet av förlust, hur det är att leva med sorg och sedan hitta vägen vidare.

Att sörja tar tid och energi men Svenska Kyrkan och din församling finns här för dig. Till kyrkan får du komma med din sorg. Här finns någon som lyssnar och vill ge dig stöd.

Samtal & stöd

Oavsett livssituation så finns vi till för dig som behöver någon att tala med.