Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

I kyrkan är ett dop alltid en stor glädje och fest. Välkommen till dop i Svenska kyrkan i Boden!

Dopet är en av livets stora högtider. Oavsett om det handlar om ett litet barn, en tonåring eller en människa som nått hög ålder markerar dopet en början på något som är långt större än vad den enkla dophandlingen i sig ger sken av. Att det är Gud själv som är värd för festen innebär att dopet blir en tillställning med många dimensioner. Här möts högtid och överraskning, skratt och allvar, intensitet och stilla ro.

Dopet är också grunden för medlemskap i Svenska kyrkan. Ordet ”medlem” kommer faktiskt från dopets sammanhang. ”Lem” är ett gammalt ord för kroppsdel och i dopet ”lemmas” man in i den kropp som är Kyrkan, Kristi kropp.

Även om allt fler döps som tonåringar eller vuxna, sker de absolut flesta dopen av små barn.

Alla är välkomna att döpas

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet, alla dagar, vad som än händer.

En ung tjej i vit konfirmationsdräkt blir döpt.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En kvinna håller ett dopljus och ler mot någon som står framför. En man i ljus kavaj står bredvid kvinnan.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

Vattendroppe når vattenyta.

Nöddop - Dop i krissituation

När det inte längre finns tid att vänta på en präst.

Dop i Boden

Ett barn häller upp vatten i en dopfunt.

Jag vill boka eller veta mer om dop

Fyll i formuläret om du vill boka, eller veta mer om dop, så kontaktar vi dig.

Klocktornet på Överluleå kyrka.

Våra kyrkor

Titta närmare på kyrkorna som finns här i Svenska kyrkan i Boden - i stan, Sävast, Bredåker, Harads och Gunnarsbyn.

Mer om dopet

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?