Pilgrimsvandring

19-23 juni 2021

Tillsammans med Linde bergslagsförsamling, Nora bergslagsförsamling och Näsby Fellingsbro församlingar arrangerar vi pilgrimsvandringar.

Alla dagar samlas vi kl 9.30.

Lördag 19 juni
Samlingsplats: Tågkaféet i Pershyttan, Nora.
16 km i varierad terräng

Söndag 20 juni
Samlingsplats: Uskavigården
12 km i kuperad terräng

Måndag 21 juni
Samlingsplats: Spannarboda kyrka
14 km i varierad terräng

Tisdag 22 juni
Samlingsplats: Vedevågs kyrka
11 km lätt vandring

Onsdag 23 juni
Samlingsplats: Säterbo kyrka, Arboga
15 km i varierad och kuperad terräng

Dagen startar med morgonbön.
Vi vandrar delvis i tystnad.
Vi får med oss några tankar in i tystnaden.
Avslutning sker tillsammans.

Vår vandring går med ledorden inre och yttre hållbarhet.

Medtag matsäck och vatten för hela dagen. Tag även med badkläder om du önskar bada vid rastplatserna. Har du Lilla Pilgrimsboken får du gärna ta med den.

Ingen föranmälan krävs.
Vid frågor kan du kontakta Östen Asklund på telefonnummer 0589-884 47 eller mail: osten.asklund@svenskakyrkan.se

Vad sägs om en pilgrim?
En pilgrim är en person som gör en resa för att besöka någon helig plats. I ett historiskt sammanhang användes särskilda vägar för pilgrimsfärden, vilket knöt samman olika heliga platser med hemorten. Dessa kallas oftast pilgrimsleder och vissa används ännu i dag.

Sju nyckelord: långsamhet, frihet, enkelhet, bekymmerslöshet, tystnad, delande och andlighet. Desa ord kanske sammanfattar och beskriver den moderna pilgrimen. Pilgrim är den som lärt sig att se det inre landskapet bortom det yttre och som vet hur det är att leva i världen men inte av den.

Kors och pilgrim