Att vara ungdomsledare

Som konfirmand kommer du att få träffa många av våra ungdomsledare i Alvesta församling. De har också konfirmerats men sedan efteråt valt att stanna kvar i vårt ungdomsarbete. Dessa ungdomar hjälper oss mycket i vårt konfirmandarbete, men ungdomsledarna är samtidigt framförallt till för dig - en person i din egen ålder att lita på.

Möt ungdomsledarna:
Ludwig Antonsson och Lovisa Risberg

Lovisa tyckte det var så roligt att konfirmera sig att hon ville stanna kvar i Alvesta församlings verksamhet. Det blev som ungdomsledare och nu är hon inne på sitt andra år.
Ludwig däremot säger att kompisarna tvingade med honom. Han trodde det skulle bli tråkigt att vara ungdomsledare, men han har istället väldigt roligt.

Båda tycker det är bra att de träffar ungdomar i ett annat sammanhang än de gör i vardagslag.
– Jag känner mig helt trygg i min grupp, säger Lovisa. Det som sägs här, det stannar här.
 – Jag har svårt att öppna mig i skolan, säger Ludwig, men i denna grupp kan vi prata om allt. Man får pratat ut, men i skolan är jag rätt tyst.

Att vara ungdomsledare innebär att man får lära sig att tänka större, säger Lovisa.
– Jag har blivit mer förstående och får fler perspektiv genom att jag har möjligheten att lyssna på andra. Vi vänder och vrider på tankar. Om jag funderar på något får jag synpunkter och idéer från de andra i gruppen. Jag har lärt mig att det finns många olika sätt att se på saker och ting.

Ludwig tänker att han har blivit en bättre ledare än innan och att han känner sig tryggare. Att få samarbeta i en grupp har gjort livet enklare.
– Man klarar allt, säger han, bara man försöker och inte ger upp efter halva tiden.

Det bästa med att konfirmeras är att få lära känna nya människor men även lära känna de vänner man redan har på att annat sätt än tidigare, säger både Lovisa och Ludwig. Det stärker självförtroendet att möta nya situationer och att jobba tillsammans.

Text: Ulla Sigfridsson