Konfaåret 21-22

Även detta år präglades delvis av pandemin. Men trots detta inbjöd vi till en konfirmationsinformation i Samlan, Tallboda. Uppslutningen var inte lika stor som tidigare år så denna kull med konfirmander var färre än vi är vana vid. På det hela taget var det ett gott konfirmandår och läsåret avslutades med konfirmationer i Törnevalla kyrka - och då fick vi samlas igen!

Men vi började med att åka på läger med församlingens alla konfirmander till Gransnäs ungdomsgård utanför Aneby en helg. En helg där vi fick dela glädje, lek och kunskap med varandra. Det som inte gick som planerat var den filmkväll vi tänkte ha. Tekniken var inte med oss, men våra unga ledare klev fram och gjorde ändå kvällen meningsfull med lekar och andra roliga och teambuildande aktiviteter.

Pandemin gjorde sig påmind under delar av läsåret. Skulle restriktionerna släppa till konfirmationsdatumet, eller skulle de bli skarpare? De blev bitvis skarpare och vi fick åter tänka i flera scenarier; plan A, plan B och sedan fick vi C…. Men även detta år löste vi det på kreativa sätt.

Två av våra konfirmander döptes under konfirmandåret, på vårt läger utanför Vaxholm. Här döps Vendela. Sofia är fadder och Albin håller dopvattnet. Foto: Emma Björkman

Under våren var vi på läger till Bogesunds Slottsvandrarhem utanför Vaxholm. Vi blev rejält bortskämda med fantastisk mat av det mysiga ägarparet. Vi fick umgås, jobba med konfirmationsredovisning, lära känna varandra ytterligare, fira mässa tillsammans med myggorna nere vid vattnet och ha roligt tillsammans. Bland annat hade vi en hel dag tillsammans inne i Stockholm med besök i S:ta Clara kyrka, Storkyrkan och Stadsmissionen. Ingen dag i storstan är heller komplett utan churros...

Konfirmanderna med sina familjer fyllde våra kyrkor under konfirmationerna i slutet av vårterminen. Konfirmationsredovisningarna innehöll mycket spännande, som Jesus på hooverboard, dansuppträdande, fantastisk solosång och talkshow med Jesus, Eva och Helig Ande.

På det hela taget hade vi ett gott konfirmandår. Vi var färre än vi brukar vara, men å andra sidan har vi tagit igen det med råge, inför läsåret 2022/2023 är vi många, men det får ni läsa om i nästa verksamhetsberättelse.

Text Per Åkerström