Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Bidra

Diakonicentrum behöver ditt stöd. Det finns flera olika sätt som du kan bidra till verksamheten både som privatperson eller genom företag, organisationer och föreningar.

Bidra som privatperson

Bidra med din tid - bli volontär

Ett volontäruppdrag är inte det andra likt och även en liten insats kan komma att betyda väldigt mycket. Ett volontäruppdrag kan vara en stunds gemenskap med en annan människa, hjälp med att skala potatis eller som expert inom något område. Det kan vara allt ifrån att hjälpa till i köket, delta i en språkverkstad, vara värd/värdinna, bidra med skapande och kreativ verksamhet, och mycket mera.  Som volontär kan du bidra på många olika sätt och på så vis vara ett uppskattat stöd för en annan människa.

Att vara volontär på Diakonicentrum innebär att du får ett tydligt uppdrag som är avgränsat i tid och omfattning. En volontär får ingen ersättning men du omfattas av Svenska kyrkans försäkring när du utför ditt uppdrag.

Innan du blir volontär behöver du delta i en introduktionsutbildning. Varje volontär får sedan en kontaktperson bland personalen. Är du nyfiken på vad det innebär att vara volontär på Diakonicentrum är du välkommen att kontakta Diakonicentrum på tel 0470-70 49 68.

Bidra med pengar

När du skänker en summa pengar till Diakonicentrum gör du skillnad för människor i utsatta livssituationer, i och omkring Växjö. Din gåva ger dem hopp och möjligheter till förändring. Du kan sätta in din gåva på Diakonicentrums bankgiro 300-1963. Du kan också swisha pengar till Diakonicentrums verksamhet med Swish-nummer 123 113 74 88. Din gåva går oavkortat till Diakonicentrums verksamhet.

Diakonicentrum qr-kod
Diakonigåvan qr-kod

Bidra som månadsgivare

Om du regelbundet vill skänka en gåva till Diakonicentrum kan du bli månadsgivare. Du blir månadsgivare genom att med jämna mellanrum sätta in valfri summa på Diakonicentrums bankgiro 300-1963.

Bidra med kläder

Diakonicentrum tar emot hela och rena kläder i vuxenstorlekar. Det behövs alltifrån underkläder, strumpor, skor och byxor till jackor, vantar och mössor. Du får gärna tänka på vilken säsong det är, vi är tacksamma om du inför vintersäsongen skänker vinterkläder och inför sommarsäsongen skänker sommarkläder. Ibland efterfrågas specifika plagg, besök Diakonicentrums Facebooksidaför att se vad som efterfrågas speciellt just nu.

Bidra med mat och andra varor

Diakonicentrum tar tacksamt emot varor, som till exempel råvaror, torrvaror och konserver liksom färdiglagad mat från restauranger och liknande. Det finns även behov av hygienartiklar. Andra saker som behövs är badlakan, handdukar, sängkläder och filtar.

Bidra som stödmedlem i Växjö Diakoniförening

Du kan stödja Diakonicentrums verksamhet genom att bli stödmedlem i Växjö Diakoniförening. Växjö Diakoniförening är en ekumenisk och ideell förening som har till uppgift att stötta Diakonicentrum och dess verksamhet. För att bli medlem kan du antingen:

Stödmedlemsavgiften är 150 kr/år som du betalar in till bankgiro 300-1963 eller swishar till 123 113 74 88. Ange ditt namn och att inbetalningen avser stödmedlemskap.

Bidra som företag, organisation eller förening

Bidra som vänföretag

Ett vänföretag till Diakonicentrum stödjer verksamheten på något sätt. Det kan handla om sponsring i form av pengar, varor eller tjänster. Som vänföretag till Diakonicentrum visar ni era kunder, anställda och omvärlden att ert företag tar ett aktivt samhällsansvar (CSR Corporate Social Responsibility) som ni och era medarbetare kan vara stolta över. Ert företag syns i Diakonibrevet som ges ut fyra gånger om året och ni får ert företagsnamn på Diakonicentrums vänföretagsvägg. Ni har möjlighet att använda Diakonicentrums signalelement tillsammans med Svenska kyrkans logotype på er hemsida och i era officiella dokument. Ni blir inbjudna till olika föreläsningar och seminarier som anordnas av Diakonicentrum och ni har möjlighet att bjuda in Diakonicentrum för att berätta om verksamheten för era anställda och era kunder.

Tack vare stödet från Diakonicentrums vänföretag kan många liv bli betydligt ljusare. Diakonicentrum tar tacksamt emot all hjälp oavsett storlek på gåva eller stöd.

Bidra som medlem i Växjö Diakoniförening

En organisation, förening eller församling kan stödja Diakonicentrums verksamhet genom att bli medlem i Växjö Diakoniförening. Växjö Diakoniförening är en ekumenisk och ideell förening som har till uppgift att stötta Diakonicentrum och dess verksamhet. Som medlem stöttar ni verksamheten genom att betala medlemsavgiften på 500 kr/år samt genom ett eller flera av följande alternativ:

• Anordna en insamling (för församlingar ta upp kollekt) till förmån för Diakonicentrums verksamhet minst 1 gång/år.
  • Regelbundet be för verksamheten på Diakonicentrum.
  • Inspirera människor att bli volontärer på Diakonicentrum.
  • Ordna försäljningar/basarer minst 1 gång/år till förmån för Diakonicentrum.
  • Ange ett förslag på hur ni kan stötta verksamheten på Diakonicentrum.

Skicka ansökan om medlemskap till Växjö Diakoniförening, Box 307, 351 05 Växjö eller till diakonicentrum@svenskakyrkan.se