En kvinna håller valsedlar i olika färger i händerna, som en solfjäder.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Valwebben

Söndag 21 september 2025 är det kyrkoval - ett gemensamt arbete som engagerar många människor på alla nivåer inom Svenska kyrkan - Valnämnder, församlingar/pastorat, stift och valkansliet ska tillsammans förbereda och genomföra kyrkovalet på ett så korrekt och smidigt sätt som möjligt. Här på Valwebben finns information för valnämnder och församlingar. Informationen fylls på och uppdateras fortlöpande.

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Har du frågor om kyrkovalet?

För dig i valnämnd och församling titta om informationen som du letar efter finns här på valwebben. Kontakta annars respektive stifts valhandläggare.

En valarbetare prickar av på en lista dem som lämnat sin röst.

Valadministration

Som valnämnd har ni det lokala ansvaret för att genomföra valet. På de här sidorna får ni stöd i ert arbete.

En person sitter och arbetar på sin laptop.

Systemstöd

För att hantera hela valprocessen tillhandahåller kyrkostyrelsen stödsystem för att samla in den information som behövs för att kunna genomföra ett kyrkoval.

Närbild på en piltavla.

Kommunikation och kyrkovalet

Kyrkovalet är ett stort samverkansprojekt där vi alla behöver hjälpas åt att synliggöra och informera om Svenska kyrkan och hur valet går till.

Två äpplen och två clementiner ligger på en blå bok med titeln Kyrkoordning 2021.

Regelverk

De grundläggande bestämmelserna om hur de direkta kyrkliga valen genomförs finns i 38 kap. kyrkoordningen samt i Svenska kyrkans bestämmelser SvKB 2019:17.

En person räcker över en bunt valkuvert till någon.

Utbildningsmaterial

Valkansliet kommer att ta fram utbildningar och material med information om bland annat valnämndens och valförrättarens/ röstmottagarens uppgifter samt lokalernas utformning.

Nedräkning till Kyrkoval 2025

Publicerad:

Nu finns en affisch med tidslinje inför nästa kyrkoval.

Uppdaterat verktyg för beräkning av indirekta val

Publicerad:

Verktyget är ett stöd för att bland annat hjälpa valberedningar och andra som ska förbereda de indirekta valen till exempelvis kyrkoråd, församlingsråd och valnämnder.

Valwebben under uppbyggnad

Publicerad:

Den nya valwebben är under uppbyggnad och det finns sidor som inte är fullständiga och texter som inte är färdig utformade. Det finns även länkar som inte fungerar fullt ut än.