Vit kyrka mot molnig himmel.

Skepparslövs kyrka

Kyrkan stod färdig 1843 efter ritningarna av den kände arkitekten F W Scholander.

Kyrkan är uppförd i nyklassicistisk stil. Föregångaren, den medeltida kyrkan från 1100-talet, revs i samband med nybygget, men dess torn ingår i den nuvarande kyrkan.

Den altaruppsats och predikstol från 1700-talet som fanns i kyrkan, kasserades vid ombyggnationen och ersattes med nya.
Sandstensdopfunten från medeltidskyrkan är bevarad.

Vid en omfattande restaurering 1928 gjorde man ett försök att försköna kyrkans kala interiör.
Bland annat fick långhusets tak figurrika och färgstarka målningar med motiv från nya testamentet. Dessa utfördes av stockholmskonstnären Karl Reinhold Dahlqvist.

Brudkronan är den äldsta i landet som kunnat bestämmas till stad och mästare.
Den väger 1,3 kg. och består av en kronring – 20 cm i diameter – som är sammansatt av åtta rektangulära plattor med ornament och figurer. Från kronringen växer ett 15 cm högt och rikt bearbetat bladverk. Överst kröns kronan av flygande örnar.
Runt ring och bladverk hänger 100-talet gjutna berlocker – änglamasker, hjortar, lamm, gubbhuvuden, lejon och fantasifigurer.

Denna unika brudkrona – som är tillverkad 1597 av Hans Klaussön – finns att beskåda på Länsmuséet i Kristianstad.

www.kyrkoguiden.se

Kyrktaxi

Taxi

Ring "Åk Taxi" på tele. 044-123 000 om Du vill ha skjuts.

Du kan bara ta Kyrktaxi till verksamheter i din församling!

Rundvandring i Skepparslövs kyrka

Följ med på en rundvandring i kyrkan.

Ingång genom kyrkmur mot vit kyrka.

Våra församlingskyrkor

Våra kyrkor är ett kulturarv. Kyrkomiljöerna - kyrkorum och kyrkogårdar bär människors berättelser under 1000 år.