Kvinna i grå klänning överlämnar beige korg med kollekt till präst med utsträckt hand.
Foto: Jonas Tobin/IKON

Kollekt

Rikskollekt tas upp i landets alla församlingar samma dag och till samma ändamål, högst 30 gånger per år. Övriga söndagar beslutar stiften eller församlingarna om ändamål för kollekten. Det finns möjlighet att ge kollekt med Swish.

Vä-Skepparslövs pastorat

Rikskollekter beslutas av kyrkostyrelsen och ska tas upp i landets alla församlingar samma dag till samma ändamål. Kyrkostyrelsen får enligt bestämmelser i kyrkoordningen besluta om högst 30 rikskollekter per år. För de söndagar där kollektändamål inte är angivet beslutar stiften eller församlingarna om ändamål för kollekten.

Nu har du möjlighet att ge kollekt med Swish! För att kunna använda alla Swish-tjänster, och skicka pengar, behöver man ha en så kallad smartphone (iPhone eller Android). På den laddar man ned Swish-appen och mobilt bank-id. Man måste också vara ansluten till internetbanken.

Det är en gratis tjänst, som du använder via en app i din smartphone. Kyrkan har anslutit sig till Swishbetalning, bankernas system för enkel överföring från mobilen till bankkonto. Syftet är att minska kontanthanteringen och kommer att användas till kollekten.

Swish kommer inte ersätta den traditionella kollekten, men ger fler valmöjligheter för kyrkans besökare.

Läs om - Vad är en rikskollekt?

Kontakta oss:
Vä församlingshem

Kung Valdemars väg 17 (vid kyrkan)
Postadress:
Snårarpsvägen 1