Foto: Alex Giacomini/Ikon

Konfirmation

Under tiden som konfirmand får du tid för det som är viktigt i livet-både det lekfulla, roliga, och det allvarliga.

På konfirmationen lär man känna andra, men kanske mest sig själv. Vi funderar på alla möjliga frågor. Om livet, vänskap, döden, gläd­jen, kärlek, sorg, ondska, hemligheter. Och vad är Gud?

Tillsammans med andra, i en miljö där alla är lika viktiga och äls­kade för den de är, vågar vi prata om sådant som skaver. Och mitt i allt allvarligt har vi kul. Leker, käkar, ser på film, åker på läger, fi­kar, sjunger och spelar, fördjupar oss i något intresse. Eller som en konfirmand sa, man blir lite mer sig själv. ❤️

Tingsryds pastorat välkomnar dig som börjat årskurs åtta till konfa-läsning. Om du har en vän som är året yngre eller äldre, dela gärna denna info! Du måste inte vara döpt för att bli konfirmand. Det kommer finnas tre olika grupper i pastoratet under året:

KONFIRMANDGRUPP ALMUNDSRYD

Vi träffas som regel 1-2 söndagar i månaden i samband med guds­tjänst, och utöver dessa söndagar blir det också en särskild jul-, och en påsksamling. Under konfirmandtiden blir det utflykter, musik, sång och skapande med mera. Inskrivningen är den 17/9 klockan 11:00 i Kyrkan i Ryd. Då blir det också information om vilka sön­dagar vi har läsning. Du är välkommen som konfirmand!

Kontaktperson: Eva-Lena Svensson (församlingspedagog)

Email: eva-lena.svensson@svenskakyrkan.se

tel. 0477-77 90 35

KONFIRMANDGRUPP MUSIKSKAPARNA URSHULT

Här är gruppen för dig som älskar musik och kanske spelar ett in­strument och eller sjunger? Vi skapar musik och skriver låtar till­sammans med Krister Strand, som är en erfaren och utbildad musi­ker. Vi träffas huvudsakligen onsdagseftermiddagar i Urshults för­samlingshem mellan klockan 15:30 och 17:30. Någon gång blir det träff på en söndag i samband med en speciell gudstjänst där vi också medverkar med musik. Vi kommer också att träffas för en jul- och en påsksamling. Konfirmationen är lördagen den 18 maj i Urshults kyrka. Vi kommer att kalla till en uppstartsträff när vi fått in anmälningarna.

Kontaktperson: Emelie Melin (präst)

Email: emelie.melin@svenskakyrkan.se tel. 0477-77 90 10

KONFIRMANDGRUPP SOMMARLÄSNING TINGSRYD

Sommargruppen har sina träffar främst i Tingsryds församling, där vi träffas några timmar varje dag (måndag-torsdag) i tre veckor. Vi börjar måndagen den 12 juni 2024 och avslutar med konfirmation söndagen den 9 juli. Ett läger ingår också i denna grupp. Utöver dessa sommarveckor har vi en introduktionsträff i höst samt en jul- och en påsksamling.

Kontaktperson: Emelie Melin (präst)

Email emelie.melin@svenskakyrkan.se tel. 0477- 77 90 10

KONFIRMAND ANMÄLAN 2023/2024

Du som går i årskurs 8 har fått inbjudan hem i brevlådan från och med vecka 38. Har du kamrater som är året yngre eller året äldre, är de också välkomna att anmäla sig! Anmälan kan du göra nedan genom att använda kryssrutorna, senast den 1/10-2023

Sista anmälningsdag 1 oktober. Välkommen med din anmälan!

ANMÄLAN

Du kan anmäla dig genom att använda formuläret ovan:

Eller så kan du maila in din anmälan till respek­tive kontaktperson.

Sista anmälningsdag 1 oktober!

Så snart vi fått in era anmälningar kallar vi er till en upptakt med information.

Har du frågor? Hör av dig till respektive kontakt­person.

VÄLKOMMEN MED DIN ANMÄLAN, HOPPAS ATT VI SES!

Konfirmation

Konfirmation handlar om Gud och om det du tycker är viktigt i livet. Vi pratar om allt från kärlek, sex och döden till meningen med livet, om Gud finns och om vem du själv är. Du får ställa alla frågor du vill. Men det handlar också om att lära känna nya vänner. Det finns tid för både allvar och lek.

För att bli konfirmand behöver du inte ha en tro på Gud, men kyrkan vill ge dig en chans att ta reda på vad den kristna tron handlar om.

Ett minne för livet
Vi hoppas att tiden som konfirmand ska bli ett minne för livet. Att du har fått svar på dina frågor, fått nya kompisar, haft jätteroligt och att du har lärt dig mer om Gud, livet och världen. Kanske är kristen tro något för dig, kanske inte, men du vet vad det handlar om.

Vi finns också på Facebook, Instagram.