Foto: Marie Bergström

Ransbergs kyrka

Med anor från 1200-talet

På kyrkplatsen uppfördes redan på 1200-talet en liten kyrka, som utgör koret i den nuvarande kyrkan. Byggmästare har troligen varit munkar som sedan använde kyrkan som rastställe på vandringar mellan Alvastra kloster och Varnhem.

Resterna av ett triumfkrucifix från 1200-talets senare del finns bevarat. I sakristian finns en medeltida järndörr.

På tacksägelsedagen 1979 invigdes en madonnaskulptur, "Örlenmadonnan" som utförts av konstnären Harry W Svensson, Fägre.

Vägbeskrivning: Från Tibro väg 49 mot Karlsborg ta vänster vid skylt Ransberg 2 följ vägen ca 2 kilometer. Ransbergs kyrka på vänster sida.

Besöksadressen är Örlenvägen 5.

Nära kyrkan men närmare byn, ligger Ransbergs församlingshem. Församlingshemmet huserar våra egna grupper och aktiviteter med bl.a. körer och barngrupper.

Besöksadress till församlingshemmet är Ranestigen 2.