Foto: Marie Bergström

Högåskyrkan

Tibro pastorats yngsta kyrka

Pingstdagen 1966 invigdes Tibro nya kyrka som även har samlingssal, kök, rum för barn- och ungdomsarbete samt expeditionslokaler. Arkitekt: Carl-Hampus Bergman, Stockholm.

1983 gjordes en om- och tillbyggnad av Högåskyrkan. Arkitekt var då Voldemars Vasilis.

Altaruppsats m m i ek är utförda av konstnären Harald Garmland. På kyrkans södra vägg hänger ett konstverk av Brita Wimnell och på norra sidan finns en Mariabild från 1993 tillverkad av Tibro-bildhuggaren Bengt Johansson.

I Högås finns förutom kyrkan också pastorsexpedition, samlingssal samt lokaler för barn- och ungdomsverksamhet.

Vägbeskrivning: Från väg 49 ta av på Skövdevägen mot Centrum ca 800 m, Högåskyrkan på vänster sida

Besöksadress är Kyrkogatan 2 men man parkerar lättast på byggnadens framsida mot Skövdevägen. Där finns en besöksparkering.