Dopvatten
Foto: Marie Bergström

Dop

Välkommen in i kyrkans stora familj - visste du om att när du döps så blir du medlem i Svenska kyrkan och del av Guds världsvida kyrka?

Att döpas handlar om att vi får stanna upp och fira livet! Dopet är en gåva från Gud som inte kräver något av dig. Du får komma som du är, stor eller liten, och bli en del av kyrkans gemenskap. Dopet är helt enkelt en festhögtid i kyrkan, som du kan dela med dina nära och kära och med din församling.

Här i Tibro och Ransbergs församlingar döper vi barn, ungdomar och vuxna. Dopet står öppet för alla människor i alla åldrar. En del döps under sin konfirmationstid, andra bärs fram när de är små och vissa döps i vuxen ålder. Det är aldrig för sent att bli döpt!

I Svenska kyrkan så erkänner vi alla andra kristna dop, det innebär att om du redan är döpt i ett annat samfund så döper vi inte om dig.

Om du har frågor och funderingar till dop, tveka inte att ringa eller mejla oss!

Preliminärboka dop går bra att göra här Börja boka här!