Diakoni och socialt arbete

Genom diakonin vill kyrkan nå människor i alla livssituationer och erbjuda mötesplatser som är lättillgängliga och kravlösa. Bl a erbjuder vi dagledigträffar, syföreningar, soppluncher m.m. En annan uppgift för diakonin är att möta människors andliga behov, att få människor att se sin situation i ett vidare perspektiv.

Detta gör vi:
- tar emot bokning för besök för rådgivning och samtal samt själavård
- gör hembesök
- samarbetar med sjukvård, hemtjänst och socialvård m.m. då det behövs
- vill inspirera människor till diakonalt ansvar
- ordnar födelsedagsfester höst och vår för dem som fyllt 80, 85, 90 år och däröver
- inbjuder make/maka till Leva-vidare-grupp
- medverkar i gudstjänster
Diakonin är en levande del av kyrkans verksamhet. Diakoni är kyrkans framtid.
Om du önskar besök eller någon att tala med är du välkommen att ringa och avtala en tid. Både församlingens präster och diakonen har tystnadsplikt. Se kontaktuppgifter längre ner på sidan.

Här når du oss, diakoni och socialt arbete

De som arbetar med diakonin hjälper dig så snart de har möjlighet. Om du önskar hjälp eller samtal, ring eller skriv  och avtala en tid.

Marita Jalonen, diakon 0504-43912

marita.jalonen@svenskakyrkan.se

Behöver du tala med någon när vi inte är här? Ring 112 och begär jourhavande präst

Eller är ditt hjälpbehov akut, kontakta socialjouren i Skaraborg