Församlingsgården med Brågarps kyrka i bakgrunden och skorstenen inklädd i breda ränder i regnbågens färger.
Foto: Marie Severin

Regnbåge för allas lika värde

Nyhet

Skorstenen på S:t Staffans församlingsgård har fått en klädnad i regnbågens färger, för att visa på allas lika värde och att alla är välkomna.

Lagom till nationaldagen kläddes skorstenen i regnbågens färger. Regnbågen symboliserar mångfald, allas lika värde och tryggheten av Guds beskydd.

I regnbågen ryms alla färger och likaså välkomnar vi alla, oavsett hudfärg, sexuell läggning, funktionsvariation, kön, ålder eller annat som är olika oss emellan. Vi gör ingen skillnad på människor. Ingen är störst eller minst, först eller sist. Alla är ett i Jesus Kristus.

Regnbågen är också en biblisk symbol från berättelsen om Noas ark, där Gud sätter regnbågen på himlen som ett löfte om beskydd.

Skorstensprydnaden är tänkt att sitta kvar till Midsommar den här gången.