Cirkeldiagram över röstfördelningen mellan nomineringsgrupperna

Preliminärt valresultat klart

Nyhet Publicerad

Kyrkans Bästa ökade med ett mandat, nykomlingen POSK blev näst störst och Socialdemokraterna minskade med fyra mandat.

Rösterna som räknades på valnatten är inrapporterade och enligt det preliminära resultatet fördelas mandaten i kyrkofullmäktige så att Kyrkans Bästa ökar från tio till elva mandat, Socialdemokraterna minskar från nio till fem mandat och nykomlingen POSK får nio mandat.

Valdeltagandet ökade igen med 1,66 procentenheter i vår församling. Nationellt minskade det med ungefär lika mycket.

Resultatet är preliminärt i väntan på poströsterna och stiftets kontrollräkning. Det slutliga resultatet kommer att publiceras på kyrkoval.svenskakyrkan.se

Vem som får vilket mandat avgörs när personrösterna (kryssen) är räknade och det dröjer några veckor.