Anders Johnsson vid orgeln i Kyrkheddinge kyrka.
Foto: Tina Linde

Orgeln i Kyrkheddinge återinvigs

Nyhet Publicerad

Efter en omfattande renovering av kyrkans originalorgel återinvigs den söndagen den 15 september kl 18 med en konsert där diplomorganist Anders Johnsson spelar tillsammans med MSOs konsertmästare Marika Fältskog och solocellist Samuli Örnströmer.

Orgeln i Kyrkheddinge kyrka har genomgått en omfattande renovering och är nu åter fungerande efter ungefär 30 års tystnad. Den är kyrkans första orgel, som installerades 1938 av A. Mårtenssons Orgelfabrik. Orgeln är pneumatisk med omkring 1000 små känsliga bälgar som sköter överföringen från tangent till pipa. När tarmskinnet i bälgarna blev utslitet på 1980-talet var det på modet med digitala orglar, varför piporgeln ersattes med en sådan. Piporgeln blev bryskt hanterad, men alla delar sparades. Nu har orgelbyggeriet Åkerman & Lund gjort ett omfattande restaureringsarbete efter ett renoveringsprogram upprättat av diplomorganist, universitetslektor (och församlingsbo) Anders Johnsson. Totalt har orgeln nästan 800 pipor, finurligt inpackade under kyrktakets valv. För att få mer styrka och glans har en ny trumpetstämma ersatt en ters. Trumpeten är återanvänd från Kiviks kapell.

Den 15/9 kl 18 återinvigs orgeln med en konsert där Anders Johnsson spelar tillsammans med Malmö Symfoniorkesters konsertmästare Marika Fältskog och solocellist Samuli Örnströmer.