Kyrkorådet 2018-2021
Foto: Tina Linde

Nyvalda kyrkorådet 2018-2021

Nyhet Publicerad

Vid kyrkofullmäktiges första sammanträde efter kyrkovalet utsågs ordförande, ledamöter och ersättare till kyrkorådet.

Den 6 december hade kyrkofullmäktige sitt första möte efter kyrkovalet 2017. De utsåg egen ordförande, revisorer samt ledamöter, ersättare och ordförande för kyrkoråd, valberedning och valnämnd.

Kyrkorådet kommer även fortsättningsvis att bestå av åtta ledamöter och lika många ersättare. De valda ledamöterna blev Walter Johansson, Björn Stigborg, Harriet Håkansson, Gert-Inge Hanshammar, Sune Cederpil, Emil Sällvik, Lisbeth Bergendorff och Marica Källner.

Ersättare blev Ann-Christine Klint-Kronkvist, Axel Stigborg, Yvonne Nilsson, Berit Lagergren, Lena Persson, Jakob Källner, Håkan Billing och Marianne Jarleborn.

Till ordförande i kyrkorådet utsågs Gert-Inge Hanshammar (Borgerligt alternativ) och till ordförande för kyrkofullmäktige utsågs Björn Stigborg (Socialdemokraterna).

Gert-Inge Hanshammar till vänster och Björn Stigborg till höger.
Ordförande i kyrkorådet respektive kyrkofullmäktige, Gert-Inge Hanshammar och Björn Stigborg Foto: Tina Linde
Gruppbild med kyrkorådet ledamöter.

Förtroendevalda

Församlingsborna väljer sina representanter till Kyrkofullmäktige. Dessa utser inom sig Kyrkorådet, som fungerar som församlingens styrelse.