Bjällerups kyrka lyser blänkande och vit med nytt tak och puts.
Foto: Jonas Kristiansson

Bjällerups kyrka har fått ansiktslyft

Delar av taket är bytt och fasaden är nyputsad.

Taket på Bjällerups kyrka var i behov av restaurering. Vissa delar (över koret) bestod av blyplåt och Länsstyrelsen bestämde att det endast fick ersättas med samma material. Det finns endast en firma i Sverige som kan göra det. De tog ner och återanvände blyet till att gjuta nya blyskivor. För att stoppa utfällningar från taket installerades filter som fångar upp blypartiklarna i dagvattenbrunnarna. Filtren byts regelbundet.

I samband med takrenoveringen fick hela kyrkan en ansiktslyftning med putslagningar, tvätt och ny färg. Taket renoverades i höstas och fasaden färdigställdes under våren. Byggnadsställningarna monterades ner lagom till sommaren till glädje för såväl förbipasserande som vigselpar, sommarmusiklyssnare och besökare som kommer för att uppleva kyrkorummet och se de fina takmålningarna.