Foto: Ulrica Robsarve

Yukis barndomsdröm i Japan blir nu verklighet

Som åttaåring drömde Yuki Yamashita om Sverige. Nu tar hon examen i Storkyrkan i Stockholm som kyrkomusiker. "Min dröm har blivit verklighet", säger hon.

Yuki Yamashita, från Tokyoområdet i Japan, fick en CD-skiva när hon var liten med den kända svenska sångerskan Lena Maria Johansson.

– Jag förstod inte språket men jag kände att sångrösten var något speciellt för mig. Då födde en längtan efter detta språk och denna kultur och jag bestämde mig att åka till Sverige i framtiden. Nu är drömmen verklighet.

Musiken har varit Yuki Yamashitas väg hela livet. Hon började spela piano som femåring. I grundskolan började hon sjunga klassisk musik. Det blev till slut en master i klassisk sång och slutuppgiften tog henne ända till Danmark. Drömmen hon burit sedan hon var åtta år fanns kvar och nu fick hon möjlighet att komma till Helsingborg för första gången. Tillbaka i Japan var drömmen lika stark som någonsin. Hon ville tillbaka till Sverige.

Möter ett nytt yrke

2013 kom möjligheten. Då träffade hon operasångerskan Maria Forsström i Tokyo. Detta ledde till att Yuki slutligen började studera klassisk sång på folkhögskola i Sverige.
– Jag ville utveckla min repertoar av svenska sånger, berättar hon.
Under studierna deltog Yuki Yamashita i en kör och där möter hon kyrkomusikeryrket för första gången.

– Eftersom den kristna kyrkan är i minoritet i mitt hemland Japan. Jag visste inte att det gick att arbeta som kyrkomusiker, då detta yrke finns inte i Japan. Hittills har jag fokuserat på bara sång under musikutbildningen i Japan, därför är den breda och intensiva kyrkomusikerutbildningen så spännande och stimulerande för mig. Det inspirerade mig till att söka mig till kyrkomusikeryrket och en utbildning där jag också skulle ha nytta av mina tidigare musikstudier, säger Yuki. Det var för första gången hon kunde föreställa sig själv jobba som musiker på riktigt.

"Kyrkan naturlig plats att sjunga i"

– För mig är det mer naturligt att sjunga och spela i kyrkan än i konserthallar. ”Det är mitt jobb”, blev min känsla för kyrkomusikeryrket.
Nu är Yuki Yamashita sugen på att pröva allt hon har lärt sig under studietiden och praktikperioder. Hon vill gärna kunna testa olika saker och jobba långsiktigt med projekt i sitt eget tempo.
– Jag ser fram emot att bygga relationer genom kyrkans verksamhet.
Efter avslutad grundutbildning på Ersta Sköndal Bräcke högskola fortsatte hon med kandidatåret och sedan studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Kulturell utmaning

Nu är hon redo att möta yrkeslivet som kyrkomusiker.
- Genom att uppleva samarbete med präst- och diakonkandidater har jag lärt mig kyrkans arbete på riktigt. Båda utbildningar och praktik har utvecklat min kristna tro och gjort att jag känner mig beredd för arbetslivet. I maj lämnade hon sin kandidatuppsats – Psalmsång med närhet – som handlar om psalmsångens och kyrkomusikers funktion i gudstjänsten.

– Jag lärde mig oerhört mycket genom detta examensarbete och hur viktig är att understödja församlingssång med psalmer. Själv tänker jag att kyrkomusikers största ansvar är att spela psalmer i gudstjänsten för att få församlingen att närma sig psalmsången.

Den största utmaningen är kulturell.
– Jag funderar alltid på skillnader på kultur och tradition och tänker extra på vilket sätt som är vanligt eller inte i Sverige. Det är en absolut utmaning för mig, men jag är mycket tacksam för att alla hittills har varit positiva och öppna för min bakgrund.

Krav på snabba ryck kan också bli en utmaning.

– För musiker är det viktigt att fixa önskemål eller musikmomenten inom kort tid och krävs ibland improvisation direkt, men jag tror att musikverksamhet alltid behöver en långsiktig planering för att bli betydelsefullt, särskilt körverksamhet.

Mårten Gudmundhs
Ulrica Robsarve