Skärholmens församling var först med internationell grupp

Mötet med ett barn som levde på en soptipp i Addis Abeba blev starten för ett vänförsamlingsutbyte och för den internationella gruppen i Skärholmens församling.

Det internationella arbetet är viktigt för att vi är en världsvid kyrka. Det handlar om internationell solidaritet, enligt den internationella gruppen i Skärholmens församling, som är stor och levande.

Skärholmens församling är en av de första i Sverige som bildade en internationell grupp. Gruppen har sedan 27 år tillbaka fadderbarn i en vänförsamling i huvudstaden Addis Abeba i Etiopien.

I början av 1990-talet mötte prästen Yonas Tamiru, som arbetar i församlingen, ett barn som levde på en soptipp i Addis Abeba.
– Jag tänkte, varför inte sträcka ut handen lite längre och ha en vänförsamling i Addis Abeba, berättar han.

Det stabila och livaktiga utbytet mellan Skärholmens församling och Mekane Yesuskyrkan i Addis Abeba började så. Barnet på soptippen blev församlingens första fadderbarn. Idag är det 100 barn som får stöd att gå i skolan. Flera av barnen går på gymnasiet och universitetet. När de är färdiga med sina utbildningar kan de flesta försörja sig själva och sina familjer.
– Vi vill ge barnen och familjen ett framtidshopp, säger Yonas Tamiru.

Gruppen arbetar också med julinsamlingen, fasteaktionen och att informera om Act Svenska kyrkans arbete.