Foto: Leif Johansson

Sankta Ceciliapriset 2017

Stockholms stifts kyrkomusikaliska pris på 10 000 kronor tilldelas Karin Oldgren i Engelbrekts församling som får årets Sankta Ceciliapris. I motiveringen framhålls särskilt hennes konstnärlighet och nyskapande.

Juryns motivering

Med konstnärlighet, noggrannhet och med sinne för det nyskapande leder hon kör på högsta nivå. Generöst delar hon med sig av sina djupa kunskaper till studenter och kollegor, och bidrar så till att vidareutveckla den svenska körtraditionen.

Karin Oldgren är född i Luleå och var tidigt verksam i domkyrkans kör- och musikliv. Hon har tidigare bland annat tjänstgjort i Johannes och Täby församlingar och varit dirigent för Stockholms studentsångare. Vid sidan av sin kyrkomusikertjänst är Karin lektor i kördirigering vid Musikhögskolan i Örebro.

-Det känns extremt hedrande och jag är förstås både stolt och glad, säger Karin Oldgren.

-Att det är mina kyrkomusikerkollegor i stiftet som röstat fram mig som vinnare känns extra stort och fint. Eftersom yrket är ganska ensamt känns det värdefullt att ha duktiga kollegor, som man kan dela vardagens bekymmer och glädje med. Vi behöver samarbete!

Om Sankta Ceciliapriset

Priset instiftades 1992 och delas ut till någon som på ett förtjänstfullt sätt verkar för kyrkomusiken i Stockholms stift.