Foto: Sam Heuer

Samtal i munkens skugga 3 april: Vad händer nu i Myanmar?

Nyhet Publicerad Ändrad

I över ett år har folket i Myanmar gjort motstånd mot militärens kuppförsök. Varje dag blir situationen allt svårare, men befolkningen vägrar att ge upp. Med kriget i Ukraina är medialjuset släckt kring Myanmar. Vad innebär det för konflikten i Myanmar?

SAMTAL I STORKYRKOSALEN • SÖNDAG 3 APRIL KL. 16–17.30

Det finns mycket vi lära oss ifrån Myanmar om hur religion kan utnyttjas som maktmedel. Är religion en splittrande eller enade kraft i Myanmar idag?
• Lyssna till författaren Helena Thorfinn som berättar utifrån sin bok “I munkens skugga”
• Möt modiga människorättsförsvarare från Myanmar som fortsätter kampen för mänskliga rättigheter och demokrati i exil.
• Lyssna till körsång på burmesiska och karen.
• Möt företrädare för Act Svenska kyrkan och Stockholms stift som länge engagerat sig för Myanmar.
• Stanna kvar för fortsatt samtal och mingel med tilltugg från Myanmar.

MEDVERKANDE

Helena Thorfinn, som berättar utifrån sin bok “I munkens skugga”.
Sabina Koij, domkyrkolektor i Storkyrkan leder samtalet med Helena
Thorfinn.