− Kyrkoval känns som att det är tusen år sedan, men…
− … vi var ändå bäst i Sverige. Igen!
Så säger kommunikationschef Berith Elvhult och kyrkoherde Pia-Sophia Passmark från Skarpnäcks församling när vi träffas över Teams för att prata kyrkoval. Och de har all anledning att vara stolta.
Annonser, bra möjligheter att förtidsrösta, konserter, hearing med nomineringsgrupper och en food truck. Bland annat. Skarpnäcks församling har storsatsat på röstdeltagandet i kyrkovalet. Men samtidigt inte.
Bakom framgången ligger ett långsiktigt relationsbyggande, kreativa satsningar och en tydlig strategi: att vara en kyrka som syns och möter människor i vardagen. De målar upp bilden av en sammansvetsad gräsrotsförsamling som sällan missar ett tillfälle att synas och verka i området.
Arbetar med helheten
I flera år har församlingen arbetat med ett helhetstänk som kombinerar gudstjänstliv med aktivt utåtriktat arbete. Kyrkovalets ”valveckor” – tre intensiva veckor där församlingen fokuserar på att synas och skapa engagemang – är bara en liten del i detta arbete.
Det hela började 2017. Berith Elvhult var ny i församlingen när förtroendevalda och personal tillsammans började fila på en strategi för en ny församlingsinstruktion.
− Vi bestämde att vi ville ”kedja i” det som händer i människors vardagliga liv, som vi i kyrkan tycker om att göra. Vi vill att alla ska känna sig välkomna, om och om igen. Och det här gör att vi bygger upp många relationer, säger Berith Elvhult.