Lyssna

Nyhet / Publicerad 13 november 2025

Så blev Skarpnäcks församling bäst i Sverige på valdeltagande

I de två senaste kyrkovalen har samma församling legat i topp i landet när det gäller valdeltagande: Skarpnäcks församling. 33,92 % hamnade det på 2021. 2025 var siffran ännu högre: 35,74 % av de röstberättigade lade sin röst vid urnorna. Men hur gick det till?

− Kyrkoval känns som att det är tusen år sedan, men…

− … vi var ändå bäst i Sverige. Igen!

Så säger kommunikationschef Berith Elvhult och kyrkoherde Pia-Sophia Passmark från Skarpnäcks församling när vi träffas över Teams för att prata kyrkoval. Och de har all anledning att vara stolta.

Annonser, bra möjligheter att förtidsrösta, konserter, hearing med nomineringsgrupper och en food truck. Bland annat. Skarpnäcks församling har storsatsat på röstdeltagandet i kyrkovalet. Men samtidigt inte.

Bakom framgången ligger ett långsiktigt relationsbyggande, kreativa satsningar och en tydlig strategi: att vara en kyrka som syns och möter människor i vardagen. De målar upp bilden av en sammansvetsad gräsrotsförsamling som sällan missar ett tillfälle att synas och verka i området.

Arbetar med helheten

I flera år har församlingen arbetat med ett helhetstänk som kombinerar gudstjänstliv med aktivt utåtriktat arbete. Kyrkovalets ”valveckor” – tre intensiva veckor där församlingen fokuserar på att synas och skapa engagemang – är bara en liten del i detta arbete.

Det hela började 2017. Berith Elvhult var ny i församlingen när förtroendevalda och personal tillsammans började fila på en strategi för en ny församlingsinstruktion.

− Vi bestämde att vi ville ”kedja i” det som händer i människors vardagliga liv, som vi i kyrkan tycker om att göra. Vi vill att alla ska känna sig välkomna, om och om igen. Och det här gör att vi bygger upp många relationer, säger Berith Elvhult.

Sedan gammalt är Skarpnäck en församling som satsat på barn och unga, på gratisaktiviteter och platser för gemenskap, och har gärna samarbetat med externa aktörer. Det här var styrkor som församlingen ville bygga vidare på.

Frågan Vad är mission? ställdes och ur detta växte tanken om att finnas och synas där människor vistas, att möta människor på torget i stället för i kyrkorummet.

− Vi talar om det som ett andligt vardagsrum, säger Pia-Sophia Passmark, och fortsätter:

− Vi vill vara en öppen folkkyrka och bygga relationer. Det gör att människor känner anknytning och vill bidra – bland annat genom att rösta.

Krubban - en mobil mötesplats

En annan lokal utanför kyrkorummet är food trucken Krubban. Den köptes ursprungligen som ett verktyg för valarbetet, men har med tiden kommit att bli en mobil mötesplats året runt – vid badplatser, festivaler och trygghetstorg. Den är perfekt för en församling vars fasta lokaler inte alltid räcker till. Under valet fungerade den även som ambulerande vallokal.

− Krubban är en symbol för att vi är kyrka tillsammans – inte bara i våra byggnader. När vi rullar in på Flatenbadet med kaffe och chokladbollar vet folk att Svenska kyrkan är här – och att vi vill mötas, säger Berith Elvhult.

Under de tre valveckorna har man erbjudit inte mindre än 41 tillfällen för förtidsröstning. Ofta i kombination med öppna aktiviteter, som till exempel: konserter, klädbytardag, melodikryss, ungdomsfestivalen ”Churchella” och samtal om politisk teologi.

Annonser och gemenskap

Utöver det kommer vanlig hederlig kommunikation – från lokala annonser, en valbilaga och utskick och filmer till sociala medier. Planeringen inför valet började nästan ett år i förväg. En hearing med alla nomineringsgrupper lockade oväntat många unga.

− De flesta som var på vår hearing var aktiva ungdomar i församlingen och det blev jag själv förvånad över. De ville ställa frågor och de ville förstå skillnaden mellan nomineringsgrupperna, berättar Pia-Sophia Passmark.

För henne handlar satsningen på kyrkovalet om mer än röster:

− Det här är en större process. Vi vill skapa ett andligt vardagsrum där människor möts över generationer. Valet blir en win-win – vi stärker demokratin och gemenskapen.

Och engagemanget verkar ge ringar på vattnet. Församlingen ser ökat deltagande i verksamheter och fler som blir medlemmar.

− Vi är stolta över siffrorna, men mest är vi glada över att så många människor känner ”det här är vår kyrka”, säger Berith Elvhult.

Denna text är skriven med hjälp av AI.