Helgjuten organist 2010 års S:ta Ceciliapristagare

Stockholms stifts musikaliska pris S:ta Ceciliapriset har tilldelats Anna Pihl-Lindén organist i Hedvig Eleonora församling.

Motiveringen till att Anna Pihl-Lindén får S:ta Ceciliapriset är att ”hon låter barn och vuxna, tradition och nutid, liturgi och konsert mötas på ett genomtänkt sätt och genom sin konstnärliga och pedagogiska helgjutenhet påvisar spännande musikaliska framtidsvägar”.

Anna Pihl-Lindén är född 1957 och har varit i Hedvig Eleonora församling sedan 2005. Dessförinnan har hon arbetat i Skärholmens, Hässelby, S:t Johannes och Solna församlingar.
- Årets S:ta Ceciliapristagare arbetar mest med körer, både barn-, ungdoms- och vuxenkörer. Det är uppenbart att Anna Pihl-Lindén trivs med arbetet med människor oavsett ålder. Hela hennes yrkesliv har körarbetet varit viktigt, säger stiftsmusiker Erika Alfredsson Bohlin som ingår i prisjuryn.

Anna Pihl-Lindéns arbetssätt är att sätta sångarna i fokus. Musiken är viktig men hon vill samtidigt att de som är med och sjunger ska känna att de förstår vad som händer och vara en del i gudstjänsten och inte enbart ett konsertant inslag i helheten. Körerna är med och sjunger i den liturgiska musiken så att de får en förtrogenhet med den på samma sätt som de får med sina egna sånger.
2010 års S:ta Ceciliapristagare räds inte heller ett arbete som blandar olika genrer. Anna Pihl-Lindén arbetar med den klassiska kyrkomusiken likaväl som med musikal och gregorianik.

Stockholms stifts S:ta Ceciliapris består, förutom diplom och äran, av 10 000 kronor.