Foto: Magnus Aronson

Gå på upptäcktsfärd i Stockholms kyrkor

Stockholms stifts kyrkor rymmer historia från tidig medeltid ända in i 2000-talet. Återupptäck den i sommar. Besök innerstadens tempel, förorternas moderna kyrkorum och skärgårdens träkyrkor.

Visste du att över hälften av Stockholms stift cirka 200 kyrkor är byggda på 1900- och 2000-talen? Ofta ritade av sin tids främsta arkitekter med konstnärliga utsmyckningar av framstående konstnärer. Tillsammans vittnar kyrkorna om skiftande ideal under århundraden av kristendomens historia.

Kyrkorna är invigda platser för tillbedjan och andakt, rum för gudstjänst och gemenskap. Många människor tycker om att gå in i kyrkorummet för att sitta i stillhet, tända ett ljus eller beundra konstverk och inredning. Den rofyllda atmosfären gör gott i själen och kyrkan är ett rum öppet för alla. I sommar kan du passa på att se många av dem.

Varför inte bli en kyrkvandrare och se hur många av kyrkorna du hinner besöka? Jämföra de äldre med de nyare. Vilka tycker du bäst om?

Till din hjälp finns mobilappen Kyrkguiden. Med telefonen i handen kan du se vilka kyrkor som finns i närheten och vad som är på gång där.

Kyrkguiden leder dig rätt

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas kyrkans position på en karta.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Med appen Kyrkguiden kan du hitta till Svenska kyrkan med hjälp av mobiltelefonen. Du kan också planera in gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis.