En liljekonvalj ligger på en psalmbok uppslagen på Den blomstertid nu kommer.
Foto: Lena Persson

Dop, Konfirmation, Vigsel och Begravning

Kyrkan finns här för dig under livets alla skeden.

En prydnadsängel står bredvid ett dopljus.

Dop

Välkommen till dop! Liten som stor. Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Det är också en fin tradition som går långt tillbaka i historien.

Konfirmation

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

En vit kista med rosa blommor och ett kors av jord.

Begravning

Ett dödsfall är en händelse som påverkar oss på olika sätt, ibland på ett sätt vi aldrig tidigare upplevt. Kanske väcks frågan: Vad gör jag nu? Sorgen måste både få tid och ta kraft, men samtidigt är det en rad praktiska frågor som måste hanteras. Du är inte ensam. Svenska kyrkan har i uppdrag att hjälpa dig. Vi finns här för dig.