En vit kista med rosa blommor och ett kors av jord.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning

Ett dödsfall är en händelse som påverkar oss på olika sätt, ibland på ett sätt vi aldrig tidigare upplevt. Kanske väcks frågan: Vad gör jag nu? Sorgen måste både få tid och ta kraft, men samtidigt är det en rad praktiska frågor som måste hanteras. Du är inte ensam. Svenska kyrkan har i uppdrag att hjälpa dig. Vi finns här för dig.

Pastorsexpeditionen

Stora Köpinge församling

Besöks- och postadress: St Köpinge Byväg 72, Prästgården, 27173 Köpingebro

Telefontid: Mån-Tis 10:00-12:00

E-post: st.kopinge.forsamling@svenskakyrkan.se

Om begravning

Behovet av att få ta avsked är förmodligen ett av de starkaste mänskliga behoven, både i stora och små sammanhang. I det lilla sammanhanget kramar vi om den som ska ut på en resa, säger ha det så bra, vi ses igen. Döden liknas ofta vid den långa resan, ut i det okända landet. Just orden ha det så bra, vi ses igen, är en enkel sammanfattning både av begravningsgudstjänsten och det kristna hoppet inför döden.

Begravningsbyrå

Någon dag efter ett dödsfall kan man som anhörig kontakta en begravningsbyrå. De hjälper dig med alla praktiska frågor som t ex köp av kista, urna och transporter. Begravningabyrån kontaktar även oss och bokar tid för begravningsgudstjänst.

Det går också bra att ringa direkt till pastorsexpeditionen för att boka begravningstid.

Svenska kyrkan

Så snart begravning har blivit bokad hos oss, av begravningsbyrån eller av dig, kommer en präst att ta kontakt med anhöriga för att träffas. Tillsammans pratar man om hur begravningen ska gå till. Kanske har den avlidne angett sina önskemål i Livsarkivet eller Vita Arkivet? För den som vill finns prästen även tillgänglig för samtal och stöd i sorgearbetet.

Begravningsgudstjänst

När någon dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst, då vi överlämnar den som dött till Gud. Under begravningsgudstjänsten får vi tillfälle att sörja och visa kärlek och respekt för den döde.

Genom begravningsgudstjänsten visar vi också respekt för kroppen. Den läggs till vila och prästen lyser frid över den som dött och överlåter henne eller honom i Guds omsorg och kärlek. Varje begravningsgudstjänst utformas i samråd mellan präst, musiker och anhöriga.

Minnesstund

Efter gudstjänsten kan man välja att samlas för en stunds gemenskap i prästgården eller någon annan lokal.

Det ger tillfälle att prata och dela med sig av minnen från den döda. Mitt i sorgen kan det ge kraft att se släkt och vänner samlade för ett respektfullt avsked.

Vill du hyra prästgården för en minnesstund? Kontakta pastorsexpeditionen.

Jordbegravning eller kremering?

Inför begravningen behöver man välja mellan jordbegravning eller kremering.

Vid jordbegravning avslutas begravningen med att kistan sänks ned i den valda gravplatsen varpå de samlade tar avsked. Vid kremering så avslutas begravningen med avsked i kyrkan. Sedan förs kistan till krematoriet.

Psalmförslag till begravningsgudstjänst:

249 – Blott en dag