Starrkärrs kyrka med fårhage i förgrunden

Starrkärr

Kyrka, kapell och församlingshem. I Starrkärr finns också en av församlingens två kyrkogårdar samt kyrkogårdsexpedition.

Starrkärrs kyrka

Nuvarande kyrka är byggd i nyklassicistisk stil. Senaste renoveringen/ombyggnaden skedde år 2000, då kyrkan målades om invändigt, golvet slipades och oljades, koret utökades och en invändig trappa byggdes från läktaren. Dessutom byggdes ett barnrum, vaktmästarutrymmen och en toalett under läktare.

Starrkärrs kyrka

Kyrkorummet rymmer max 150 personer.

Adress: Starrkärr 225

Starrkärrs kapell

Begravningskapell som lämpar sig för mindre sällskap. Kapellet används även som lokal vid borgerliga begravningar.

Starrkärrs kapell

Lokalen rymmer 45 personer.

Adress: Starrkärr 227

Starrkärrs församlingshem

Den före detta prästgården är idag ett hus med många aktiviteter. Barnverksamhet, caféverksamhet och minnesstunder är bara några av de verksamheter som samsas i huset. Här har också tre av församlingens medarbetare sin arbetsplatser.

Samlingssalen rymmer 50 personer.

Starrkärrs församlingshem

Uthyrning

Nedervåningen, med kök samlingsal och lekrum går bra att hyra i mån av plats i schemat. Klicka här för mer information om uthyrning.

Adress: Starrkärr 205

Se beskrivning via Google Maps

Ett dop i en kyrka. En liten flicka bär ett dopljus för att överlämna till det nydöpta barnet.

Dop

Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan. Här hittar du mer information och du kan skicka önskemål om datum för dop.

Vigsel

Planerar ni att gifta er? På den här sidan finns info om själva vigselgudstjänsten, det finns lite praktiska saker att tänka på och även tips på musik som passar vid bröllop. Här finns också ett bokningsformulär där ni fyller i önskat datum och plats för vigseln.

Avsked vid kistan

Begravning

I begravningsceremonin får vi tacka för den tid som varit. Begravningen är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Kontakta expeditionen vid frågor om begravning.

Starrkärrs- och Kilandas kyrkogårdar

I församlingen finns två kyrkogårdar, en intill Starrkärrs kyrka och församlingshem och en vid Kilanda kyrka och församlingshem. Kyrkogårdsexpeditionen finns i Starrkärr.

Barn i famnen på sin pappa

Barn och förälder

För barn och unga finns bland annat öppen förskola och Sjunga gunga för de yngre, söndagsskola för alla åldrar och fritidsverksamheterna Kyrkids och Tweenies för lite äldre barn. Några gånger per termin är det Messy Church. Kom och var med!

Ett dukat bord

Hyra lokal

Flera av församlingens lokaler är öppna för bokning i samband med dop, vigsel, konfirmation och begravning. Kyrksalarna hyrs inte ut. Här finns mer information om regler som gäller för uthyrning av församlingens lokaler.