Foto: Albin Hillert/IKON

Någon att prata med

Ibland händer det saker som gör att det känns som att livet har gått sönder. Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Här hittar du kontaktuppgifter till olika tjänster som erbjuder stöd och samtal.

Behöver du någon att prata med?

Ibland går livet inte riktigt ihop. Arbetslöshet, dödsfall, ensamhet, sjukdom och mycket annat kan göra att det känns som att livet har gått sönder. Möjligheten till samtal finns både via Samtalsmottagningen här i Starrkärr-Kilanda församling, församlingens diakoner och präster samt Kyrkans jourtjänst och Jourhavande präst.

Kanske bär du på upplevelser du skulle vilja berätta för någon? Något som skaver, som man inte riktigt kan sätta ord på. En svår situation där du skulle behöva ha hjälp att komma vidare med. Du kan ta upp frågor om stort och smått och som gäller livets olika frågor.

Tystnadsplikt

Både präster och diakoner har tystnadsplikt men den ser lite olika ut. Prästen har absolut tystnadsplikt vilket innebär att prästen aldrig får avslöja något som sagts i ett enskilt samtal. Diakonen får heller inte berätta vad som sagts, om det inte är så att ett barn far illa eller riskerar att bli skadad. Vi för inga journaler.

Diakonimedarbetare och präster

Kontaktuppgifter till präster och diakonimedarbetare i Starrkärr-Kilanda församling.

Samtalsmottagning

Ibland kan livet vara tungt. Då kan det vara bra att prata med någon. Välkommen att boka tid.

• Jourhavande präst: Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.Telefonjouren är öppen kl. 21.00-06.00 varje natt, chatten kl. 20.00-24.00. Du når Jourhavande präst via 112. Den som hör av sig får tala med en präst i Svenska kyrkan som har ett särskilt uppdrag och utbildning att tjänstgöra i jouren. Prästerna har tystnadsplikt. Både prästen och den som ringer är anonyma för varandra.
    Kontakta Jourhavande präst
  • Kyrkans SOS: Kyrkans SOS är en kris- och samtalsjour inom Svenska kyrkan. Du kan ringa till SOS-telefonen på 0771-800 650 eller skriva till den digitala SOS-brevlådan. SOS-telefonen har öppet vardagar kl. 13.00-21.00 och lör-sön-helgdagar kl. 16.00-21.00. SOS-brevlådan är tillgänglig dygnet runt, med svar inom 72 timmar. De som svarar i samtalsjouren är volontärer, utvalda och utbildade för uppgiften. Alla har tystnadsplikt och du kan vara anonym.
    Kyrkans SOS hemsida
  • Nätvandrarchatten: En stödchatt för dig som är 12-25 år. Öppen måndag, onsdag och söndag kl. 19.00-22.00. Du får alltid chatta med en riktig person. De som chattar är personer som jobbar i Svenska kyrkan. Det kan vara musiker, pedagoger, diakoner, präster och andra. Alla har gått Nätvandrarutbildningen och blivit godkända Nätvandrare. Självklart har alla tystnadsplikt. Och du är helt anonym när du chattar.
    Här hittar du Nätvandrarchatten
  • Regnbågslinjen: En stödlinje dit du kan ringa eller skriva när du behöver dela din livssituation med någon. Regnbågslinjen riktar sig till dig som definierar dig inom HBTQI-spektrumet, och till anhöriga, närstående och allierade till HBTQI-personer. Telefonen är öppen tisdagar och torsdagar kl. 18.00-21.00 och nås på 0770-55 00 10. Skriva kan du göra när du vill. Volontärerna som svarar är HBTQI-personer som är utvalda och utbildade för att möta dig där du befinner dig.
    Hitta Regnbågslinjen på Kyrkans SOS hemsida
  • Kyrkans Familjerådgivning i Göteborg: Familjerådgivning är till för par och familjer med samlevnadsproblem. Ring och beställ tid på telefonnummer 031-15 53 50, telefontid mån-tors kl. 09.00-10.00.
    Kyrkans familjerådgivning i Göteborg hemsida
  • Göteborgs stadsmission Unga forum Unga forum vänder sig till dig mellan 16 och 25 år. Organisationen arbetar hälsofrämjande med målsättning att du ska få behålla och öka din fysiska och psykiska hälsa, våga drömma och arbeta för att nå några av dina mål. Utgångspunkten är att du som är ung själv är expert på din situation.
    Göteborgs stadsmission Unga forum hemsida

Nätvandrarchatten

Nätvandrarchatten är till för dig som är 12-25 år. Du är välkommen att prata om det som känns svårt och jobbigt för dig, eller bara småprata med en trygg vuxen. De som chattar är personer som jobbar i Svenska kyrkan. Alla har tystnadsplikt och du är helt anonym.

Om sexuella övergrepp

Ingen har rätt att utnyttja dig för att tillfredsställa sina egna behov. Om du har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp i en kyrklig miljö kan du få stöd av våra kontaktpersoner.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Sjukhuskyrkan i Göteborgs stift

Som patient, anhörig och personal har du tillgång till kyrkans stöd och hjälp. Svenska kyrkan och frikyrkorna arbetar tillsammans på sjukhusen med den andliga vården. Denna verksamhet kallas Sjukhuskyrkan.

Två kvinnor samtalar. En håller en trasig vit kopp i sin hand.

Leva vidare-grupp

En leva vidare-grupp är en samtalsgrupp för vuxna som mist en nära anhörig. Gruppen fungerar som ett stöd i sorgen och här finns möjlighet att dela tankar och känslor. Starrkärr-Kilanda församling erbjuder Leva vidare-grupp för dig som mist din livskamrat.

Svenska kyrkan äger fri nyttjanderätt

Diakoni - kyrkans sociala arbete

Diakoni kan beskrivas som kristen tro i praktisk handling och handlar om att stötta och visa omsorg om den som behöver. Här i Starrkärr-Kilanda församling har vi flera diakonimedarbetare som kan hjälpa till när livet skaver. Läs mer här.