Närbild gröna löv med regndroppar på.

När någon dör

När vi mister en anhörig ställs vi inför både vår sorg och en rad praktiska frågor. Här finns svar som vi hoppas kan vara en hjälp på vägen och underlätta den praktiska planeringen kring dödsfallet.

HJÄLP I SORGEN

En nära anhörigs död drabbar ofta mycket hårt. Vi behöver alla hjälp och tröst i det svåra som hänt. Vänd dig gärna till en präst eller diakon i din församling. De hjälper till i sorge­arbe­tet, inte bara före och under, utan även efter be­grav­ningen. Det finns till exempel så kallade leva-vidaregrupper som du som anhörig kan vara med i.

SVENSKA KYRKAN ANSVARAR

Begravningsverksamheten är en samhällsuppgift som Svenska kyrkan ansvarar för. Detta gäller oavsett om den avlidne tillhör Svenska kyrkan eller inte. Ansvaret innebär att tillhandahålla gravplatser, underhålla begravningsplatser och utföra kremationer och gravsättningar.

VIKTIGT ATT VETA

När någon dör utfärdar en läkare ett dödsbevis, som lämnas till Skatteverket, som i sin tur utfärdar ett bevis på att gravsättning/kremation kan ske. Den avlidne transporteras sedan till en lokal för förvaring och visning av stoft, i väntan på begravningsakt och gravsättning.

KONTAKTER SOM BEHÖVER TAS

En begravningsbyrå kan sköta de flesta formella och praktiska frågorna som rör en begravning. Byrån kan ta hand om hela begravningen eller delar av den. Vill du ordna med begravningen själv är du välkommen att vända dig till vår expedition som hjälper dig att boka präst, musiker och kyrka till begravningsgudstjänsten. Präst och musiker hjälper gärna till med detaljerna kring gudstjänstens utformning, psalmval och annat som hör till.

I samband med begravning i annat samfunds ordning kan du på motsvarande sätt kontakta det samfundets expedition, pastor eller motsvarande och kyrkogårdsexpedition. Vid ceremoni utan religiös innebörd kan du rådfråga begravninsbyrån, kyrkogårdsexpeditionen eller begravningsombudet.

GRAVSÄTTNING

Med gravsättning menas att kistan med stoftet eller urnan med aska placeras i en
grav. Att gravsätta är också att gräva ner askan eller strö den i minneslund, i
havet eller i naturen. Om man vill sprida askan på annan plats än begravningsplats,
måste man söka tillstånd hos Länsstyrelsen i det län där spridning ska ske.

Om tvist uppstår mellan anhöriga om gravsättning kan parterna vända sig till
kyrkogårdsexpeditionen, som kan berätta mer om möjligheten att få hjälp till
medling. Läs här vilka gravskick som finns att välja bland på de två kyrkogårdarna i Starrkärr och Kilanda.

BEGRAVNINGSAKT

Akten kan ske genom begravningsgudstjänst i Svenska kyrkans ordning, begravningsgudstjänst i annan ordning än Svenska kyrkans eller en ceremoni utan
religiös innebörd. Begravningsakt är inte obligatorisk, man kan avstå från den.
Här i Starrkärr-Kilanda församling kan begravning ske i någon av kyrkorna eller i Starrkärrs kapell. Kapellet upplåts även till ceremoni utan kristen innebörd.

Läs mer om begravningsakten här.

Gravplats och gravvård - vad gäller?

Frågorna kan vara flera kring gravplats och gravvård. Här förklarar vi närmare skillnaden mellan t.ex. en minneslund och en askgravlund, och vad gravskötsel betyder.

Avsked vid kistan

Begravning

I begravningsceremonin får vi tacka för den tid som varit. Begravningen är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Kontakta expeditionen vid frågor om begravning.

Gravplatser

När du ska välja gravplats är det bra att du tänker igenom om graven ska ge plats för fler kistor eller urnor och om det finns särskilda önskemål om gravvårdens utformning (gravsten och annan utsmyckning). Här kan du läsa om de olika alternativ som finns i Starrkärr-Kilanda församling.

Någon att prata med

Ibland händer det saker som gör att det känns som att livet har gått sönder. Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Här hittar du kontaktuppgifter till olika tjänster som erbjuder stöd och samtal.

Två kvinnor samtalar. En håller en trasig vit kopp i sin hand.

Leva vidare-grupp

En leva vidare-grupp är en samtalsgrupp för vuxna som mist en nära anhörig. Gruppen fungerar som ett stöd i sorgen och här finns möjlighet att dela tankar och känslor. Starrkärr-Kilanda församling erbjuder Leva vidare-grupp för dig som mist din livskamrat.

Diakonimedarbetare och präster

Kontaktuppgifter till präster och diakonimedarbetare i Starrkärr-Kilanda församling.