Avsked vid kistan
Foto: Alex & Martin /Ikon

Begravning

I begravningsceremonin får vi tacka för den tid som varit. Begravningen är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Kontakta expeditionen vid frågor om begravning.

Begravningsgudstjänsten

I begravningsgudstjänsten får vi överlämna den döde till Gud. Församlingens präster och diakoner är gärna en naturlig del i sorgeprocessen.

Musik

Vid begravningen i kyrkan är församlingens musiker med och ramar in gudstjänsten med stämningsfull musik.

Själaringning

Kyrkan kan ringa i kyrkklockorna för den som avlidit. Detta var ursprungligen ett sätt att tala om för bygden att någon var död och påminna varje människa om sin egen dödlighet.

Själaringning i Starrkärr-Kilanda församling sker i allmänhet på vardagar kl. 10.00 i Starrkärrs kyrka. Bokning av själaringning sker via kyrkogårdsexpeditionen.
Tfn: 0303-444 040.

Tacksägelse

Tacksägelse är en offentlig kungörelse av dödsfallet som hålls i en eller flera av församlingens gudstjänster dit anhöriga bjuds in att delta. Den avlidnes namn läses upp och man ber en bön varefter kyrkklockorna ringer. Bokning av tacksägelse sker via församlingsexpeditionen.

Digitala sändningar

I dagsläget har församlingen inte möjlighet att sända begravningsgudstjänster digitalt.

Begravningsmusik

Här finns smakprov på ett stort urval psalmer, musik och sånger inom olika musikaliska genrer, som förhoppningsvis kan hjälpa dig i valet av musikalisk inramning av begravningsgudstjänsten.

Bårtäcke - I stället för blommor

Ett bårtäcke att lägga över kistan kan lånas kostnadsfritt vid begravning i församlingens kyrkor och kapell. En av fördelarna med bårtäcke är att utseendet på kistan inte har så stor betydelse eftersom den täcks av täcket. Så kallad kistbukett skall heller inte läggas på bårtäcket.

Församlingens bårtäcke samt de färgade banden som läggs längs kistans längdriktning är vävda av konstnären Päivi Auvinen. Färgerna är framtagna för att passa i såväl Starrkärrs och Kilanda kyrkor som i kapellet på Starrkärrs kyrkogård. De anhöriga väljer färgen på bandet.

Bokning av begravning här i Starrkärr-Kilanda församling, Svenska kyrkan

Bokning kan göras av närstående eller begravningsbyrå. Kontakta expeditionen via mejl starrkarr.pastorat@svenskakyrkan.se Du kan också ringa på telefon 0303-444 000.

Expeditionen är öppen torsdagar kl. 10.00-14.00, övriga dagar svarar vi i mån av tid. Under sommaren kan andra expeditionstider förekomma.

Gravplatser

När du ska välja gravplats är det bra att du tänker igenom om graven ska ge plats för fler kistor eller urnor och om det finns särskilda önskemål om gravvårdens utformning (gravsten och annan utsmyckning). Här kan du läsa om de olika alternativ som finns i Starrkärr-Kilanda församling.

Starrkärrs- och Kilandas kyrkogårdar

I församlingen finns två kyrkogårdar, en intill Starrkärrs kyrka och församlingshem och en vid Kilanda kyrka och församlingshem. Kyrkogårdsexpeditionen finns i Starrkärr.

Borgerlig begravning

Alla avlidna, oavsett om man är med i något religiöst samfund eller ej, måste gravsättas. Men alla vill inte ha en begravning i kyrkan. Därför finns det också borgerliga begravningar.

Två kvinnor samtalar. En håller en trasig vit kopp i sin hand.

Leva vidare-grupp

En leva vidare-grupp är en samtalsgrupp för vuxna som mist en nära anhörig. Gruppen fungerar som ett stöd i sorgen och här finns möjlighet att dela tankar och känslor. Starrkärr-Kilanda församling erbjuder Leva vidare-grupp för dig som mist din livskamrat.

Om sorgeprocessen

Sorgen är en process – ett tungt och svårt arbete att ta sig igenom. Men det måste göras. Och även om sorgen inte går över, lär vi oss att leva med den.