Foto: Johannes Frandsen/IKON

Begravningsmusik

Här finns smakprov på ett stort urval psalmer, musik och sånger inom olika musikaliska genrer, som förhoppningsvis kan hjälpa dig i valet av musikalisk inramning av begravningsgudstjänsten.

Förberedelser av musik

Begravningsgudstjänsten förbereds under speciella förhållanden och oftast på kort tid. Som närmast sörjande är det inte säkert att man orkar eller hinner engagera sig i alla detaljer.

Om du önskar någon annan musik än den du hittar i detta urval, tar vi gärna emot dina önskemål. Om du önskar solosång vid gudstjänsten, sjunger församlingens kyrkomusiker gärna efter överenskommelse. Detta är kostnadsfritt.

Solosånger

Här listas exempel på solosånger som någon av församlingens musiker kan framföra i begravningsgudstjänsten.

Psalmer

Här listas exempel på psalmer som kan ingå i begravningsgudstjänsten. Psalmnummer ur psalmboken inom parentes.

Orgelmusik

Här listas orgelmusik som kan ingå i begravningsgudstjänsten.